Dzieci z Piotrkowa Trybunalskiego w wakacje nie pojadą na darmowe wycieczki, nie wezmą udziału w bezpłatnych warsztatach w ramach projektu "Kolorowa Lokomotywa". W mieście nie udało się wygospodarować... około 100 złotych na baner i plakaty reklamujące akcję, a tylko tego wymaga organizator akcji - Łódzki Dom Kultury. Dzieci nie będą się nudzić - przekonują w Piotrkowie.
- To chyba jakieś wygłupy. Miasto z tak błahego powodu chce do kosza wyrzucić program za 50 tys. złotych - załamuje ręce Jacek Sokalski, szef Łódzkiego Domu Kultury, organizatora "Kolorowej Lokomotywy".
Projekt skierowany jest dla najmłodszych, których rodziców nie stać, albo z innych przyczyn nie mogą wysłać swoich dzieci na wakacje. Atrakcje (wśród nich wyjazdy do parków krajobrazowych, nauka jeździectwa czy warsztaty fotograficzne) są nieodpłatne.
"Kolorową Lokomotywę" od zeszłego roku organizuje Łódzki Dom Kultury, który pieniądze na organizację projektu uzyskał od Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska. ŁDK zaprosił do projektu inne domy kultury w województwie łódzkim. Zgodziły się już instytucje z 55 miejscowości. Na tej liście próżno jednak szukać Piotrkowa Trybunalskiego.
Tamtejszy ośrodek kultury poinformował, że nie podpisze umowy z ŁDK, bo nie ma pieniędzy. Na co? Na plakaty reklamowe i baner o wymiarach metr na dwa metry. Tylko takie koszty ponoszą przystępujący do projektu.
"Niech zapłaci ktoś inny"
Miejski Ośrodek Kultury w Piotrkowie Trybunalskim deklaruje chęć przystąpienia do projektu, ale stawia warunek: "Jeżeli Łódzki Dom Kultury dostarczy nam baner promujący projekt (...) to MOK zaakceptuje porozumienie" - czytamy w liście do Łódzkiego Domu Kultury.
Tłumaczy się "możliwościami finansowymi".
Sprawdziliśmy w kilku drukarniach - koszt wydruku baneru to nie więcej niż 120 złotych. Niektóre gminy wydały na to 50 złotych. Co ciekawe - urzędnicy z Bełchatowa wydrukowali swój baner w... Piotrkowie, bo tu było najtaniej.
O tych atrakcyjnych cenach najpewniej nie wie jednak Elżbieta Łągwa-Szelągowska, szefowa MOK w Piotrkowie Trybunalskim, która twierdzi, że za baner trzeba zapłacić około 500 złotych.
- Zbadałam sytuację. Żeby ten baner był taki, jaki powinien być to trzeba tyle wydać - twierdzi dyrektorka przed naszą kamerą.
Łódzki Dom Kultury w umowie przesłanej do Piotrkowa wskazuje tylko wielkość baneru. Nie ma w niej żadnych innych wytycznych, jak powinien wyglądać akceptowalny baner.
- Może powstać nawet na papierze. Chcieliśmy po prostu rozreklamować akcję, a nie robić problemy dla domów kultury - tłumaczy szef ŁDK, Jacek Sokalski.
Atrakcji dużo i dość
Łągwa-Szelągowska przekonuje ponadto, że "Kolorowa Lokomotywa" nie jest niezbędna, bo MOK organizuje "wystarczająco dużo atrakcji".
- W ostatniej chwili nie dorzuca się dodatkowych atrakcji tylko po to, żeby dziecko w którymś momencie mówiło: "mamusiu, ja bym wolała zostać w domu" - argumentuje szefowa Miejskiego Ośrodka Kultury w Piotrkowie Trybunalskim.
Przyjrzeliśmy się ofercie miasta dla piotrkowskich dzieci. W planach są m.in. wakacyjne teatrzyki, kina i festyny plenerowe. Najmłodsi mogą z opiekunami zwiedzić region biorąc udział w bezpłatnej wycieczce. Do dyspozycji młodych mieszkańców miasta będzie także świetlica artystyczna, w której co poniedziałek odbywać się będą zajęcia plastyczne.
Niewykluczone jednak, że dodatkowe atrakcje w ramach "Kolorowej Lokomotywy" ostatecznie nie przejdą dzieciom z Piotrkowa koło nosów. Szef łódzkiego domu kultury w środę z własnej kieszeni wpłacił 100 złotych na "cele statutowe MOK w Piotrkowie". Może zrobią baner?.
Jeśli chcielibyście nas zainteresować tematem związanym z Waszym regionem, pokazać go w niekonwencjonalny sposób - czekamy na Wasze sygnały/materiały. Piszcie na Kontakt24@tvn.pl.
Autor: bż/i / Źródło: TVN24 Łódź
Źródło zdjęcia głównego: TVN24 Łódź