"Dach jak na stadionie Bayernu". Ruszyła budowa dworca na trasie W-Z

Tak będzie wyglądał dworzec
Tak będzie wyglądał dworzec
Źródło: Architekt Jan Gałecki

100 metrów długości, 33 szerokości i 13 - wysokości. Jednocześnie będzie stąd mogło odjeżdżać 8 tramwajów. Przy budowie zostaną zastosowane technologie stosowane na największych stadionach. W Łodzi rozpoczęła się budowa centralnego przystanku przesiadkowego, który ma usprawnić podróż na trasie W-Z. To część wartej ponad 740 mln zł modernizacji.

Budowa centralnego dworca przesiadkowego to jeden z głównych elementów modernizacji trasy W-Z. Powstaje na największym węźle komunikacji szynowej przy al. Mickiewicza, między ul. Piotrkowską i al. Kościuszki. Umożliwi łatwe i sprawne przesiadanie się na liniach w kierunkach północ-południe oraz wschód-zachód.

Na najświeższych wizualizacjach widać efektowny, kolorowy dach budowli. Nietrudno zauważyć także perony podobne do tych, które można spotkać na dworach kolejowych.

- Mam nadzieję, że za rok o tej porze będziemy mogli już korzystać z tego przystanku. To będzie bardzo komfortowe miejsce. Powstaną tu m.in. cztery perony obsługujące tramwaje - powiedziała prezydent Łodzi Hanna Zdanowska.

Nowoczesne technologie

Z czterech peronów będzie mogło odjeżdżać jednocześnie aż 8 tramwajów.

- Na 54 słupach zostanie umieszczony rodzaj witrażu. Będzie to zatem miejsce łączące w sobie piękno i komfort - twierdzi Zdanowska.

Dach dworca tramwajowego zostanie wykonany z membrany ETFE. Z takiego samego materiału wykonane są poszycia stadionu olimpijskiego w Pekinie i stadionu piłkarskiego Bayernu Monachium. - Nie ma żadnych opóźnień, wszystko idzie zgodnie z planem - podkreślił Jakub Osiecki z firmy Mosty Łódź.

Ostateczny projekt

Projekt tramwajowego przystanku przesiadkowego zmienił się od chwili, kiedy dwa lata temu konkurs na jego opracowanie wygrał Jan Gałecki.

- Główna różnica polega na użyciu specjalnych rur stalowych. Jest to, w porównaniu do wcześniejszych planów, rozwiązanie bardziej eleganckie, które nada całej konstrukcji wrażenie lekkości i delikatności - wyjaśnia Gałecki.

Dodaje, że będą dominować barwy neutralne - głównie błękit, aczkolwiek znajdzie się tam również miejsce dla mocniejszych akcentów graficznych w postaci kolorów czerwonego i żółtego. Nocny efekt zapewni natomiast podświetlenie.

Tak ma wyglądać dworzec tramwajowy na W-Z

Inwestycja za ponad 700 mln

Przebudowa trasy W-Z, która ma łączyć dwa łódzkie osiedla. Cała inwestycja ma objąć m.in. budowę 18,5 km nowych torowisk tramwajowych oraz 4 punktów przesiadkowych. Jednym z nich ma być nowoczesny dworzec pomiędzy al. Kościuszki i ul. Piotrkowską, który połączy trasę Łódzkiego Tramwaju Regionalnego (północ-południe) z trasą wschód-zachód. Na tej ostatniej linia tramwajowa ma być przedłużona o ok. 4 km. Nowa pętla na jej wschodnim krańcu powstanie na Olechowie. Projekt obejmuje również m.in. budowę tunelu dla samochodów, ścieżek rowerowych i bezkolizyjnych skrzyżowań.

Zakończenie prac zaplanowano na wrzesień 2015 r. Inwestycja kosztować ma 741 mln zł.

Klip pokazuje postęp na budowie

Klip pokazuje postęp na budowie

Jeśli chcielibyście nas zainteresować tematem związanym z Waszym regionem, pokazać go w niekonwencjonalny sposób - czekamy na Wasze sygnały/materiały. Piszcie na Kontakt24@tvn.pl.

Autor: JZ / Źródło: TVN24 Łódź

Czytaj także: