100 metrów długości, 33 szerokości i 13 - wysokości. Jednocześnie będzie stąd mogło odjeżdżać 8 tramwajów. Przy budowie zostaną zastosowane technologie stosowane na największych stadionach. W Łodzi rozpoczęła się budowa centralnego przystanku przesiadkowego, który ma usprawnić podróż na trasie W-Z. To część wartej ponad 740 mln zł modernizacji.
Budowa centralnego dworca przesiadkowego to jeden z głównych elementów modernizacji trasy W-Z. Powstaje na największym węźle komunikacji szynowej przy al. Mickiewicza, między ul. Piotrkowską i al. Kościuszki. Umożliwi łatwe i sprawne przesiadanie się na liniach w kierunkach północ-południe oraz wschód-zachód.
Na najświeższych wizualizacjach widać efektowny, kolorowy dach budowli. Nietrudno zauważyć także perony podobne do tych, które można spotkać na dworach kolejowych.
- Mam nadzieję, że za rok o tej porze będziemy mogli już korzystać z tego przystanku. To będzie bardzo komfortowe miejsce. Powstaną tu m.in. cztery perony obsługujące tramwaje - powiedziała prezydent Łodzi Hanna Zdanowska.
Nowoczesne technologie
Z czterech peronów będzie mogło odjeżdżać jednocześnie aż 8 tramwajów.
- Na 54 słupach zostanie umieszczony rodzaj witrażu. Będzie to zatem miejsce łączące w sobie piękno i komfort - twierdzi Zdanowska.
Dach dworca tramwajowego zostanie wykonany z membrany ETFE. Z takiego samego materiału wykonane są poszycia stadionu olimpijskiego w Pekinie i stadionu piłkarskiego Bayernu Monachium. - Nie ma żadnych opóźnień, wszystko idzie zgodnie z planem - podkreślił Jakub Osiecki z firmy Mosty Łódź.
Ostateczny projekt
Projekt tramwajowego przystanku przesiadkowego zmienił się od chwili, kiedy dwa lata temu konkurs na jego opracowanie wygrał Jan Gałecki.
- Główna różnica polega na użyciu specjalnych rur stalowych. Jest to, w porównaniu do wcześniejszych planów, rozwiązanie bardziej eleganckie, które nada całej konstrukcji wrażenie lekkości i delikatności - wyjaśnia Gałecki.
Dodaje, że będą dominować barwy neutralne - głównie błękit, aczkolwiek znajdzie się tam również miejsce dla mocniejszych akcentów graficznych w postaci kolorów czerwonego i żółtego. Nocny efekt zapewni natomiast podświetlenie.
Inwestycja za ponad 700 mln
Przebudowa trasy W-Z, która ma łączyć dwa łódzkie osiedla. Cała inwestycja ma objąć m.in. budowę 18,5 km nowych torowisk tramwajowych oraz 4 punktów przesiadkowych. Jednym z nich ma być nowoczesny dworzec pomiędzy al. Kościuszki i ul. Piotrkowską, który połączy trasę Łódzkiego Tramwaju Regionalnego (północ-południe) z trasą wschód-zachód. Na tej ostatniej linia tramwajowa ma być przedłużona o ok. 4 km. Nowa pętla na jej wschodnim krańcu powstanie na Olechowie. Projekt obejmuje również m.in. budowę tunelu dla samochodów, ścieżek rowerowych i bezkolizyjnych skrzyżowań.
Zakończenie prac zaplanowano na wrzesień 2015 r. Inwestycja kosztować ma 741 mln zł.
Jeśli chcielibyście nas zainteresować tematem związanym z Waszym regionem, pokazać go w niekonwencjonalny sposób - czekamy na Wasze sygnały/materiały. Piszcie na Kontakt24@tvn.pl.
Autor: JZ / Źródło: TVN24 Łódź
Źródło zdjęcia głównego: Architekt Jan Gałecki