Powstały w XIX wieku, na początku nosili je tylko sportowcy, potem każdy, kto chciał prowadzić sportowy tryb życia. Jak zmieniały się przez stulecia pokaże wystawa "The Rise of Sneaker Culture", czyli krótka historia trampek Brooklyn Museum.
Kolorowe, inspirowane komiksem, białe i minimalistyczne; projektowane przez gwiazdy lub przez nieznanych szewców, kosztujące kilkadziesiąt dolarów lub ponad tysiąc; świetne do uprawiania sportu lub tylko do chodzenia - takie są buty, które można obejrzeć w nowojorskim muzeum od 10 lipca. Jak piszą organizatorzy wystawy, "trampki stały globalną obsesją", a oni opowiadają, jak do tego doszło.
Cichobiegi, bo z gumy
"The Rise of Sneaker Culture" jest podzielona na sześć części, ułożonych w porządku chronologicznym. W pierwszej części można obejrzeć pierwsze modele trampek, zupełnie niepodobne do tych, jakie nosimy dzisiaj - wyglądają na sztywne i niewygodne. Według definicji trampki to każde sportowe buty z gumową podeszwą i płóciennym lub skórzanym wierzchem. Po angielsku nazywają się one "sneakers", co wzięło się od czasownika "sneak", czyli "skradać się", bo w przeciwieństwie do butów z drewnianymi spodami czy obcasami, nie słychać stawianych w nich kroków. Dlatego trampki nazywa się czasem w Polsce "cichobiegami".
Kultura zmieniła buty
Kolejne części wystawy pokazują, jak miejsce trampek w życiu codziennym zmieniało się wraz z rozwojem społeczeństwa. Początkowo buty z gumową podeszwą nosili sportowcy, z czasem zaczęli zakładać je także ich kibice, co miało związek z, jak piszą organizatorzy "The Rise of Sneaker Culture" , uprzemysłowieniem społeczeństwa - ludzie mieli więcej czasu wolnego, który poświęcali także na sport. Wystawa śledzi też "medialną karierę" trampek - w latach 20. XX wieku buty zaczęli promować sportowcy, koszykarz Chuck Taylor i tenisista Jack Purcell, a ponad pół wieku później Michael Jordan, na którego cześć powstał nawet model Air Jordan czy hiphopowcy z zespołu, nomen omen, Run-D.M.C.
Gwiazdy w trampkach
Trampkami pod koniec zeszłego wieku zainteresowali się też artyści, tacy jak Damian Hirst czy Kanye West, którzy zaprojektowali własne modele. Na początku XXI wieku buty na gumowej podeszwie zainteresowały luksusowe marki takie jak Lanvin, Hussein Chalayan, Yohji Yamamoto, Prada, a nawet firmy specjalizujące się w projektowaniu damskich szpilek - Jimmy Choo i Christian Loubutin. Sportowe buty weszły też na salony - w dobrym tonie stało się łączenie trampek ze spodniami od garnituru, co robili choćby Hugh Grant, Elton John, Owen Wilson czy Robert Downey Jr.
Autor: sol/ja / Źródło: tvn24.pl, Brooklyn Museum
Źródło zdjęcia głównego: Brooklyn Museum | Ron Wood