Zanim stały się globalną obsesją. 150 lat historii trampek

Wystawa "The Rise of Sneaker Culture", czyli krótka historia trampek jest do obejrzenia w Brooklyn Museum
Wystawa "The Rise of Sneaker Culture", czyli krótka historia trampek jest do obejrzenia w Brooklyn Museum
Źródło: Brooklyn Museum | Ron Wood

Powstały w XIX wieku, na początku nosili je tylko sportowcy, potem każdy, kto chciał prowadzić sportowy tryb życia. Jak zmieniały się przez stulecia pokaże wystawa "The Rise of Sneaker Culture", czyli krótka historia trampek Brooklyn Museum.

Kolorowe, inspirowane komiksem, białe i minimalistyczne; projektowane przez gwiazdy lub przez nieznanych szewców, kosztujące kilkadziesiąt dolarów lub ponad tysiąc; świetne do uprawiania sportu lub tylko do chodzenia - takie są buty, które można obejrzeć w nowojorskim muzeum od 10 lipca. Jak piszą organizatorzy wystawy, "trampki stały globalną obsesją", a oni opowiadają, jak do tego doszło.

Eksperymentalny projekt Toma Sachsa dla Nike. Pomazane i wygięte buty pochodzą z... szafy artysty
Eksperymentalny projekt Toma Sachsa dla Nike. Pomazane i wygięte buty pochodzą z... szafy artysty
Źródło: American Federation of Arts | Brooklyn Museum

Cichobiegi, bo z gumy

"The Rise of Sneaker Culture" jest podzielona na sześć części, ułożonych w porządku chronologicznym. W pierwszej części można obejrzeć pierwsze modele trampek, zupełnie niepodobne do tych, jakie nosimy dzisiaj - wyglądają na sztywne i niewygodne. Według definicji trampki to każde sportowe buty z gumową podeszwą i płóciennym lub skórzanym wierzchem. Po angielsku nazywają się one "sneakers", co wzięło się od czasownika "sneak", czyli "skradać się", bo w przeciwieństwie do butów z drewnianymi spodami czy obcasami, nie słychać stawianych w nich kroków. Dlatego trampki nazywa się czasem w Polsce "cichobiegami".

Jogging uprawiano już w połowie XIX wieku. Na przykład w butach marki Thomas Dutton and Thorowgood
Jogging uprawiano już w połowie XIX wieku. Na przykład w butach marki Thomas Dutton and Thorowgood
Źródło: Greg Washington | Brooklyn Museum

Kultura zmieniła buty

Kolejne części wystawy pokazują, jak miejsce trampek w życiu codziennym zmieniało się wraz z rozwojem społeczeństwa. Początkowo buty z gumową podeszwą nosili sportowcy, z czasem zaczęli zakładać je także ich kibice, co miało związek z, jak piszą organizatorzy "The Rise of Sneaker Culture" , uprzemysłowieniem społeczeństwa - ludzie mieli więcej czasu wolnego, który poświęcali także na sport. Wystawa śledzi też "medialną karierę" trampek - w latach 20. XX wieku buty zaczęli promować sportowcy, koszykarz Chuck Taylor i tenisista Jack Purcell, a ponad pół wieku później Michael Jordan, na którego cześć powstał nawet model Air Jordan czy hiphopowcy z zespołu, nomen omen, Run-D.M.C.

Gwiazdy w trampkach

Trampkami pod koniec zeszłego wieku zainteresowali się też artyści, tacy jak Damian Hirst czy Kanye West, którzy zaprojektowali własne modele. Na początku XXI wieku buty na gumowej podeszwie zainteresowały luksusowe marki takie jak Lanvin, Hussein Chalayan, Yohji Yamamoto, Prada, a nawet firmy specjalizujące się w projektowaniu damskich szpilek - Jimmy Choo i Christian Loubutin. Sportowe buty weszły też na salony - w dobrym tonie stało się łączenie trampek ze spodniami od garnituru, co robili choćby Hugh Grant, Elton John, Owen Wilson czy Robert Downey Jr.

Takie buty!

Autor: sol/ja / Źródło: tvn24.pl, Brooklyn Museum

Czytaj także: