79. Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Wenecji przechodzi do historii. W sobotni wieczór na wyspie Lido zostały rozdane nagrody. W tegorocznym Konkursie Głównym znalazło się 23 filmy, które oceniło jury pod przewodnictwem hollywoodzkiej gwiazdy Julianne Moore. Złotym Lwem drugi rok z rzędu nagrodzono film nakręcony przez kobietę.
Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Wenecji jest najstarszym tego typu wydarzeniem na świecie i jednym z tak zwanej Wielkiej Piątki obok Festiwalu Filmowego w Cannes, Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Berlinie, Sundance Festival oraz Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Toronto. Rokrocznie wenecką wyspę Lido wypełniają zarówno największe gwiazdy kina autorskiego, jaki i głównego nurtu. Werdykt włoskiego festiwalu bywa bardzo często prognostą przed sezonem oscarowym.
Dziękujemy za wspólny wieczór.
Najważniejszą nagrodę wieczoru, Złotego Lwa, przyznano filmowi "All the Beauty and the Bloodshed" Laury Poitras.
Srebrny Lew - Wielka Nagroda Jury - trafia w ręce Alice Diop za "Saint Omer".
Srebrny Lew za najlepszą reżyserię wędruje w ręce Luki Guadagnino za "Bones and All".
Specjalną Nagrodę Jury otrzymał "No Bears" Jafara Panahiego. Irański twórca nie mógł być obecny na festiwalu. Panahi w maju protestował przeciwko cenzurze wobec filmowców w Iranie, a dwa miesiące później został aresztowany pod zarzutem "podżegania do demonstracji".
Reżyser i scenarzysta "The Banshees of Inisherin" - Martin McDonagh - uhonorowany został za najlepszy scenariusz. McDonagh otrzymał tę samą nagrodę w 2017 roku za "Trzy billboardy za Ebbing, Missouri".
Cate Blanchett uhonorowana została Pucharem Volpiego dla najlepszej aktorki. Australijka nagrodzona została za rolę w "Tar" Todda Field. To druga nagroda weneckiego festiwalu w jej karierze. Pierwszą otrzymała w 2007 roku.
Farrell nie był obecny podczas gali, nagrodę odebrał McDonagh.
Puchar Volpiego dla najlepszego aktora trafia w ręce Colina Farerella za rolę w "The Banshees of Inisherin" Martina McDonagha.
Nagrodę Marcello Mastroianniego dla najlepszej młodej aktorki przyznano Taylor Russell za rolę w filmie "Bones and All" Luki Guadagnino.
Na scenie pojawiło się jury Konkursu Głównego, które przyzna najważniejsze nagrody festiwalu.
Jury Orizzonti uznało film "World War III" Houmana Seyyediego najlepszym filmem konkursu.
Nagroda Orizzonti za najlepszą reżyserię otrzymują Tizza Covi i Rainer Frimmel za film "Vera".
Nagrodę Specjalną Jury Orizzonti otrzymał "Chleb i sól" Damiana Kocura.
Vera Gemma została laureatką nagrody Orizzonti dla najlepszej aktorki za rolę w filmie "Vera" w reżyserii Tizzy Covi i Rainera Frimmela.
Nagrodę Orizzontii dla najlepszego aktora przyznano Mohsenowi Tanabandehowi za rolę w filmie "World War III" w reżyserii Houmana Seyyediego.
Nagrodę Orizzonti za najlepszy scenariusz otrzymał Fernando Guzzoni za film "Blanquita".
Jury sekcji Orizzonti doceniło "Snow in September" w reżyserii Lkhagvadulam Purev-Ochir jako najlepszy film krótkometrażowy sekcji.
Lwa Przyszłości - "Luigi De Laurentiis" - otrzymał film "Saint Omer" senegalsko-francuskiej reżyserski Alice Diop.
Natomiast nagrodę Venice Classics dla najlepszego filmu dokumentalnego o kinie otrzymał "Fragments of Paradise" w rezyserii KD Davison.
Nagrodę Venice Classics dla najlepiej odrestaurowanego filmu otrzymał "Namaszczony do zabijania" w reżyserii Seijun Suzuki.
Nagrodę Best Experience w konkursie Venice Immersive odebrała Chen Singing za "The Man Who Couldn't Leave".
Wielką Nagrodę Jury konkursu Venice Immersive otrzymał film "From The Main Square" Pedra Harresa.
Specjalną Nagrodę Jury w konkursie Venice Immersive otrzymał film "Eggspace" Germana Hellera.
Tegoroczne honorowe Złote Lwy trafiły w ręce: Catherine Deneuve oraz Paula Schradera.
Gospodyni wieczoru mówi, że tegoroczną edycję można określić słowem "odwaga".
Galę otworzył chorwacki wiolonczelista Stjepan Hauser, który gra swoją wersję słynnego utworu "Historia de un Amor". W tle wyświetlane są urywki najważniejszych momentów z historii festiwalu.
Rozpoczęła się uroczysta ceremonia zamknięcia weneckiego festiwalu.
Szefowa tegorocznego jury Julianne Moore.
Dobry wieczór! Rozpoczynamy relację na żywo z ceremonii zamknięcia 79. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Wenecji. Gospodynią gali jest hiszpańska aktorka Rocio Munoz Morales.
Najważniejszym z czterech festiwalowych konkursów jest oczywiście Konkurs Główny. Tegorocznemu jury przewodniczy laureatka Oscara Julianne Moore. Razem z nią 23 tytuły ocenili: argentyński filmowiec Mariano Cohn, włoski reżyser i scenarzysta Leonardo Di Costanzo, zdobywczyni ubiegłorocznego Złotego Lwa, francuska reżyserka i scenarzystka Audrey Diwan, irańska aktorka Leila Hatami, brytyjski pisarz i scenarzysta Kauzo Ishiguro oraz hiszpański reżyser i scenarzysta Rodrigo Sorogoyen.
Wenecja 2022. Najbardziej wyczekiwane tytuły
Po raz pierwszy od 2020 roku tegoroczna edycja festiwalu odbywa się bez pandemicznych obostrzeń. W Konkursie Głównym znalazło się wiele długo wyczekiwanych tytułów. Wśród nich jest "The Banshees of Inisherin" - najnowsza czarna komedia Martina McDonagha, twórcy oscarowego filmu "Trzy billboardy za Ebbing, Missouri". Alejandro Gonzalez Inarritu zaprezentował "Bardo, False Chronicle of a Handful of Truths", inspirowany grecką tragedią Romaina Gavrasa "Athena", natomiast Andrew Dominik pokazał "Blonde" - filmową biografię Marilyn Monroe z Aną de Amaras w roli głównej. Po premierowym pokazie film docenioną najdłuższą tegoroczną owacją, trwającą 14 minut.
W Konkursie Głównym pojawił się również nowy film Joanny Hogg "The Eternal Daughter" z Tildą Swinton. Luca Guadagnino stanął do rywalizacji o Złotego Lwa z "Bones & All", a Daren Aronofsky z "The Whale". Bardzo dobrze przyjęty został nowy film Floriana Zellera "Syn", kolejną odsłonę trylogii, którą zapoczątkował "Ojciec" z Anthonym Hopkinsem i Olivią Colman.
Tegoroczną edycję weneckiego festiwalu otworzył "White Noise" Noaha Baumbacha.
Autorka/Autor:Tomasz-Marcin Wrona