Seria pt. "Mao" była odpowiedzią Andy'ego Warhola na wizyty prezydenta USA Richarda Nixona w Chinach w 1972 roku. Do namalowania sprzedanego w środę portretu Mao Zedonga, artysta użył kolorów Kulturalnej Rewolucji - czerwonego i żółtego. Obraz sprzedano za 7,6 mln funtów.
Andy Warhol serią portretów Mao Zedonga skomentował popularność polityka wśród młodzieży USA i Zachodniej Europy. Malarza nie interesował chiński rewolucjonista jako postać historyczna, lecz jego odbiór w krajach kapitalistycznych.
Idol społeczeństwa konsumpcyjnego
Według artysty postać Mao zaspokajała zapotrzebowanie społeczeństwa konsumpcyjnego na idola. Niezależnie od tego, czy jest bohaterem czy złoczyńcą, politykiem czy piosenkarzem.
Do przemalowania oficjalnego portretu przywódcy, który został sprzedany w środę wieczorem, Warhol użył kolorów Kulturalnej Rewolucji - czerwonego i żółtego. Przypominają one o wielkim ruchu społeczno-politycznym w Chinach z 1966, zainicjowanym przez Mao Zedonga, by wyeliminować jego politycznych rywali i wprowadzić w życie własne koncepcje ideologiczne, czyli maoizm.
W listopadzie 2006 roku został sprzedany słynny portret Elizabeth Taylor. Za dzieło mistrza pop-artu anonimowy nabywca zapłacił 21 mln dolarów.
Słynny portret Elizabeth Taylor autorstwa Andy Warhola poszedł pod m
Autor: jlo/tr / Źródło: The Guardian
Źródło zdjęcia głównego: Sotheby's