W Zakrzewie (woj. kujawsko-pomorskie) kierowca samochodu osobowego śmiertelnie potrącił po zmroku, na nieoświetlonej drodze, 52-latkę. Kobieta nie miała na sobie odblasków. Mężczyzna był trzeźwy. Ze wstępnych ustaleń policja wynika, że poruszał się prawidłowo.
Jak przekazała starszy aspirant Marta Białkowska-Błachowicz z Komendy Powiatowej Policji w Aleksandrowie Kujawskim, do wypadku doszło w sobotę (17 lutego) około godziny 20 w Zakrzewie, poza obszarem zabudowanym i nieoświetlonym.
Czytaj też: Przechodził przez jezdnię, nie miał odblasków. Został potrącony, nie żyje - 34-letni kierujący kia potrącił 52-letnią pieszą, która poruszała się lewą stroną drogi i nie posiadała przy sobie elementów odblaskowych. W wyniku zdarzenia mieszkanka Zakrzewa poniosła śmierć na miejscu. Kierowca był trzeźwy - poinformowała policjantka.
Dodała, że ze wstępnych ustaleń pracujących na miejscu policjantów wynika, iż poruszał się prawidłowo. Dokładne okoliczności tego zdarzenia wyjaśnia policja pod nadzorem prokuratury.
Pamiętajmy o odblaskach
Policjanci apelują do pieszych o noszenie odblasków, w szczególności gdy poruszają się po zmierzchu po drodze poza obszarem zabudowanym.
- Każdy pieszy, który porusza się po zmierzchu po drodze poza obszarem zabudowanym, musi mieć odblask umieszczony w sposób widoczny dla kierujących. Pieszy ubrany w ciemny strój jest widziany przez kierującego pojazdem z odległości około 40 metrów. Natomiast osoba piesza, mająca na sobie elementy odblaskowe, staje się widoczna nawet z odległości 150 metrów. Elementami odblaskowymi mogą być przedmioty doczepiane do ubrania, opaski, kamizelki oraz smycze. Ważne jest ich umieszczenie: odblaski zaleca się umieszczać na wysokości kolan, dłoni, w okolicy środka klatki piersiowej i pleców - wówczas będziemy mieli pewność, że są dobrze widoczne dla innych uczestników ruchu drogowego - podkreśliła aspirant sztabowy Białkowska-Błachowicz.
Wypadki w Polsce
Każdego roku na polskich drogach dochodzi do ponad 20 tysięcy wypadków drogowych. W 2023 roku, według nieoficjalnych jeszcze danych, zginęło w nich 1669 osób, a 22 944 zostały ranne. Rok wcześniej było to odpowiednio 1896 i 24 743 osoby. W 9 na 10 wypadków winni byli kierujący pojazdami. Młodzi kierowcy w wieku 18-24 lat mieli najwyższy wskaźnik liczby wypadków w przeliczeniu na 10 tysięcy mieszkańców. Przyczyną blisko 35 procent wypadków, które spowodowali, było niedostosowanie prędkości do warunków ruchu. Po zmianie przepisów o pierwszeństwie pieszych na przejściach, zabieraniu prawa jazdy za rażące przekroczenia prędkości oraz po podwyższeniu mandatów, statystyka kilku ostatnich lat pokazuje, że nastąpiła poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach. Jeszcze w 2019 roku ofiar śmiertelnych było 2909, o blisko 1300 więcej niż w roku 2023.
Źródło: tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: KPP w Aleksandrowie Kujawskim