Duże zmiany w ruchu czekają kierowców podróżujących do Zakopanego. Od poniedziałku ruch na popularnej zakopiance w Poroninie został przekierowany na tymczasowy most na potoku Poroniec. Powodem zmian jest budowa tunelu.
Jak poinformował rzecznik Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie Roman Leśniak, objazd tymczasową przeprawą potrwa do listopada 2017, a cała przebudowa skrzyżowania ma zakończyć się w sierpniu 2018 r.
Budowa tunelu pod zakopianką i torami kolejowymi w Poroninie to oczekiwana od wielu lat inwestycja, która ma upłynnić ruch w tym newralgicznym miejscu trasy Kraków-Zakopane. W sezonie turystycznym tworzą się tu gigantyczne korki. W ramach inwestycji powstaną także dwa nowe mosty na rzekach Poroniec i Biały Dunajec, rondo dwupasmowe, zatoki, ścieżki rowerowe i chodniki dla pieszych.
Koszt inwestycji szacuje się na 43 miliony 868 tysięcy złotych.
Newralgiczny punkt
W związku z objazdem i rozpoczęciem prac przy budowie tunelu, zamknięty dla ruchu samochodowego został odcinek drogi wojewódzkiej nr 961 od skrzyżowania z zakopianką w stronę Bukowiny Tatrzańskiej. Wyznaczono objazd.
- Ruch odbywa się płynnie i bez ograniczeń w obu kierunkach dzięki małemu objazdowi wzdłuż zakopianki. To tak zwany "bay-pas" o długości ok. 250 m, pomiędzy wlotem drogi powiatowej i za remontowanym mostem na zakopiance - tłumaczy Leśniak.
Inwestycja i budowa tymczasowego mostu rozpoczęła się w listopadzie ubiegłego roku. Prace finansuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
W tym roku ma się także rozpocząć budowa nowego mostu w Białym Dunajcu. Z powodu złego stanu technicznego istniejącej tam przeprawy wprowadzono ruch wahadłowy, co znacznie wydłuża podróż na trasie Nowy Targ–Zakopane.
Trwa przebudowa zakopianki w Poroninie:
Węzeł drogowy w Poroninie to newralgiczny punkt zakopianki. Krzyżuje się tam ze sobą wiele jezdni i tory kolejowe, a fragment trasy leży w widłach dwóch rzek: Porońca i Białego Dunajca. Projekt przebudowy tego miejsca był wielokrotnie zmieniany. Początkowo proponowano jezdnię szybkiego ruchu z ekranami dźwiękochłonnymi i estakadę, ale na tę koncepcję nie zgadzali się mieszkańcy Poronina. Kolejny odrzucony pomysł to budowa ok. 100-metrowego tunelu pod potokiem, ten projekt jednak okazał się zbyt kosztowny.
Autor: wini / Źródło: PAP / TVN24 Kraków
Źródło zdjęcia głównego: Google Maps