Piknik Cykliczny z bezpłatnymi poradami rowerowymi, wystawa nietypowych rowerów i darmowe przejazdy komunikacją miejską - trwa Tydzień Zrównoważonego Transportu. Tydzień zainaugurował symboliczny przejazd rowerowy z udziałem władz Krakowa.
W ramach Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu w sobotę na placu Biskupim odbędzie się Piknik Cykliczny. Podczas niego zaplanowano m.in. bezpłatny serwis i warsztaty naprawiana rowerów, wystawę nietypowych jednośladów, ładowanie telefonów przy użyciu ładowarek słonecznych. W niedzielę właściciele samochodów po okazaniu dowodu rejestracyjnego będą mogli wraz z osobami towarzyszącymi podróżować za darmo środkami komunikacji miejskiej. Z Muzeum Inżynierii Miejskiej do Kopca Wandy będzie kursował zabytkowy tramwaj, a z Kurdwanowa do pl. Centralnego zabytkowy autobus.
Zamiast 153 samochodów jeden autobus
W ramach tygodnia przeprowadzono ciekawy eksperyment. Na ulicy Lema pojawił się autobus mogący pomieścić 161 osób, zajął on 18 metrów na jednym pasie ruchu. Obok stanęły 153 samochody, które potrzebowały aż pięć pasów ruchu o długości 150 metrów. Organizatorzy chcieli w ten sposób pokazać, ile miejsca na ulicy zajmuje pojazd komunikacji miejskiej, a ile samochody.
- Na dwóch pasach ruch np. w ciągu Alei Trzech Wieszczów samochody te zajmowałyby pół kilometra. Najlepiej byłoby, gdyby kierowcy przesiedli się do komunikacji miejskiej. To zmniejszyłoby korki. O blisko połowę mniej samochodów mielibyśmy, gdyby kierowcy zabierali ze sobą współpasażera - informuje Piotr Hamarnik, z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie. Zaznacza, że z badań przeprowadzonych w związku z planowanymi zmianami ruchu w centrum Krakowa wynika, że w 100 samochodach podróżuje tylko 140 osób.
Władze miasta zachęcają
Władze miasta chcą przekonać mieszkańców, że warto przesiąść się do komunikacji miejskiej lub na rower. - Chcemy uświadomić ludziom, jaka jest różnica pomiędzy korzystaniem z transportu zbiorowego a indywidualnego pod względem zajęcia przestrzeni publicznej – mówi Wiesław Starowicz, doradca prezydenta Krakowa ds. gospodarki miejskiej. Jak dodaje, w wielu europejskich miastach wprowadzono już strefy wolne od samochodów i w istotny sposób wzrósł ruch rowerowy. - U nas zachwyt nad samochodem, który dostaliśmy później, jest tak duży, że jeszcze tego nie ma, ale też do nas przyjdzie, choć może z dziesięcioletnim opóźnieniem. Nie ma od tego odwrotu – uważa Starowicz.
Autor: ał / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Wikipedia (CC BY-SA 3.0) | Hubert Waguła