W niedzielę, wraz ze zmianą rozkładu jazdy na kolei, na torach w Małopolsce pojawiły się pociągi należące do samorządowej spółki Koleje Małopolskie. - Wyjechaliśmy zgodnie z rozkładem, bez żadnych problemów - poinformował prezes spółki Ryszard Rębilas.
Początkowo składy Kolei Małopolskich obsługują linię Kraków-Wieliczka. Nowoczesne pojazdy kursują co pół godziny.
Do Wieliczki w 20 minut
- Realizujemy przewozy od 5:10, tak jak zakłada rozkład. Nasz start na stacji Kraków Główny zbiegł się z pierwszym kursem pociągu Pendolino, który wyruszył do Warszawy i Gdyni. My naszym lokalnym Pendolino pojechaliśmy do Wieliczki - mówił prezes Rębilas.
Od niedzieli trasę Kraków Główny–Wieliczka Rynek obsługuje 36 par pociągów dziennie.
Odjeżdżać będą one co pół godziny, od 5:10 do 23:10 ze stacji Kraków Główny oraz od 5:08 do 23:38 ze stacji Wieliczka Rynek. Czas przejazdu wynosi 21 minut.
Bilet miesięczny - 65 zł
Przewoźnik korzysta z nowoczesnego taboru sukcesywnie kupowanego przez samorząd Małopolski. Są to pociągi Pesa Acatus Plus. Wersja trójczłonowa zabiera maksymalnie 290 pasażerów, w tym 138 na miejscach siedzących. W wersji dwuczłonowej przewidziano 190 miejsc, w tym 92 siedzące.
Są to pociągi niskopodłogowe, klimatyzowane, wyposażone w system informacji pasażerskiej, monitoring oraz windy dla niepełnosprawnych pasażerów. Pasażerowie mogą korzystać w nich z bezprzewodowego dostępu do internetu za pośrednictwem sieci wi-fi. Ich maksymalna prędkość wynosi 160 km/h.
Bilet czasowy na jedną godzinę kosztuje 3 zł, a na sześć godzin – 5,60 zł. Bilet miesięczny w normalniej taryfie to wydatek 65 zł. Pociągi Kolei Małopolskich zostały zintegrowane jednym biletem z komunikacją autobusową dowożącą pasażerów z miejscowości pod Wieliczką: Raciborsko i Byszyce (cena biletu miesięcznego wynosi 150 zł). W cenniku stosowane są wszystkie ulgi ustawowe.
Pasażerowie Kolei Małopolskich mogą także kupić bilety zintegrowane z komunikacją miejską w Krakowie:
według taryfy normalnej na jedną linię za 107 zł, dwie linie – 121 zł oraz sieciowy w cenie 149 zł. Tu też obowiązują wszystkie ulgi ustawowe i dla seniorów.
Jak zapowiedział Rębilas, jesienią przyszłego roku wraz z zakończeniem modernizacji linii kolejowej trasa pociągów Kolei Małopolskich zostanie wydłużona do Międzynarodowego Portu Lotniczego Kraków-Balice.
Koleje to jednoosobowa spółka
Kolejne przewidywane połączenia na następne lata to relacje: Tarnów - Kraków - Trzebinia, a docelowo Tarnów - Kraków - Trzebinia - Oświęcim, oraz Skawina - Kraków - Miechów lub Podbory Skawińskie - Kraków - Sędziszów. Wybór tej ostatniej trasy będzie zależał od tego, czy powstanie łącznik kolejowy na krakowskich Krzemionkach.
Marszałek województwa małopolskiego Marek Sowa mówił we wrześniu tego roku, że konkurencja na małopolskich torach między spółką samorządową i Przewozami Regionalnymi będzie bardzo korzystna dla pasażerów i przyczyni się do poprawy oferty obu podmiotów.
Koleje Małopolskie to jednoosobowa spółka województwa małopolskiego powołana 1 stycznia tego roku. Obecnie zatrudnia 30 pracowników, a docelowo ma w niej pracować kilkaset osób.
Tabor ma liczyć 50 pociągów
Do końca 2015 r. tabor Kolei Małopolskich powinien liczyć 30 pociągów, a docelowo 50 - tyle według szacunków spółka będzie potrzebowała do wykonywania wszystkich zaplanowanych połączeń. Województwo od 2004 roku jest zobowiązane do organizowania kolejowych przewozów pasażerskich w regionie, na które co roku przeznacza znaczące środki ze swojego budżetu. W tym roku przeznaczono na ten cel 75,5 mln zł. Dotacja ta będzie dzielona między Koleje Małopolskie i Przewozy Regionalne.
Koleje Małopolskie to szósta w Polsce spółka powołana przez samorząd województwa do świadczenia przewozów kolejowych. Swoje spółki mają już województwa: mazowieckie, dolnośląskie, wielkopolskie, pomorskie, śląskie, a w kilku innych trwają prace nad ich powołaniem.
Dziś ruszyło Pendolino
Po miesiącach kłopotów z homologacją i tysiącach kilometrach przejechanych w czasie testów, Pendolino zaczęło swój pierwszy regularny kurs. O godz. 6.35 rano jeden ze składów wyjechał z Warszawy do Krakowa. Wcześniej, o godz. 6.05, jeden z pociągów wyruszył w odwrotną stronę.
Jeśli chcielibyście nas zainteresować tematem związanym z Waszym regionem, pokazać go w niekonwencjonalny sposób - czekamy na Wasze sygnały/materiały. Piszcie na Kontakt24@tvn.pl.
Z Krakowa do Wieliczki dojedziemy w 20 minut:
Autor: ps / Źródło: TVN24 Kraków / PAP
Źródło zdjęcia głównego: Wikipedia | Winnetou14