Nowy pomysł na Nową Hutę. Chcą otworzyć dla turystów podziemne schrony

"Obecnie obiekty te są zamknięte, nieużywane, ich pierwotna funkcja została zmieniona, a administracja rozproszona"
"Obecnie obiekty te są zamknięte, nieużywane, ich pierwotna funkcja została zmieniona, a administracja rozproszona"
Źródło: Tomasz Urynowicz

Trasa po podziemnych schronach Nowej Huty mogłaby stać się wielką atrakcją turystyczną - twierdzi radny Krakowa Tomasz Urynowicz. Na początku listopada wystąpił do prezydenta Krakowa z ideą opracowania trasy "Podziemnej Nowej Huty".

- Podziemna Nowa Huta to unikalne obiekty architektury PRL, to także historia czasu zimnej wojny. Właśnie taka trasa turystyczna mogłaby stać się wielką atrakcją, odkrywając tajemnice przeszłości, pokazując klimat tamtych czasów i szczegóły specjalnych planów taktycznych – uważa Tomasz Urynowicz.

Jak podawał w mediach, "Nowa Huta to około 260 podziemnych obiektów różnie klasyfikowanych; każdy z nich jest inny, niektóre mogą pomieścić raptem 20-40 osób, ale mamy i rezerwowe centrum zarządzania miastem czy podziemny szpital".

- Obecnie obiekty te są zamknięte, nieużywane, ich pierwotna funkcja została zmieniona, a administracja rozproszona – podkreślał w interpelacji do prezydenta Krakowa radny, który od kilku miesięcy razem z Forum Mieszkańców Nowa Huta OdNowa pracuje nad pomysłem wykorzystania potencjału tkwiącego w kilkuset schronach i obiektach podziemnych, zlokalizowanych na terenie Nowej Huty.

Nowy pomysł na Nową Hutę. Trasa po podziemnych schronach

"Unikatowy produkt turystyczny"

- Jestem przekonany, że "Podziemna Nowa Huta" to absolutnie unikatowy produkt turystyczny, który pozwoli zatrzymać w Nowej Hucie turystę na dłużej niż tylko kilkugodzinny spacer – podkreślił radny w interpelacji.

Jego zdaniem, trasa podziemi i schronów powinna być skoordynowana z siecią kiosków multimedialnych, trasami i przystankami rowerowymi. - Będzie to szansa na ożywienie turystyczne, nowe perspektywy dla biznesu gastronomicznego, szansa na ulokowanie tutaj obiektów turystycznych, kawiarni, sklepów dla turystów korzystających z trasy – twierdzi Urynowicz.

Analizy i naukowe opracowania

W interpelacji do prezydenta zwrócił się o zabezpieczenie w budżecie na 2015 roku środków finansowych na opracowanie naukowe i przeprowadzenie analizy realizacji trasy oraz wytypowania odpowiednich obiektów podziemnych, które mogłyby stanowić elementy trasy "Podziemnej Nowej Huty".

Zgodnie z przepisami, odpowiedzi na interpelację radnego prezydent miasta powinien udzielić w ciągu trzech tygodni.

Nowa Huta została zaprojektowana i zbudowana od podstaw po II wojnie światowej jako oddzielna miejscowość pod Krakowem. Miała być wzorcowym miastem socrealizmu. Ostatecznie 1 stycznia 1951 r. została włączona do Krakowa, ale pod względem urbanistycznym jej najstarsza część odróżnia się od innych terenów stolicy Małopolski.

Autor: mmw/gp / Źródło: PAP

Czytaj także: