Dla jednych "wybawienie", dla drugich "góra śmieci"

shutterstock_1844981830
shutterstock_1844981830
Źródło: Shutterstock
Popularność diet pudełkowych w Polsce ciągle rośnie. Osoby korzystające z tej usługi chwalą sobie wygodę tego rozwiązania. - Wreszcie mogę regularnie i zdrowo jeść - mówi nam Pola. Ale eksperci ostrzegają, że to nie do końca idealne rozwiązanie dla osób, które chcą o siebie zadbać. W ubiegłorocznym badaniu jakości zakwestionowano 80 procent oferowanych w "pudełkach" produktów.
Artykuł dostępny w subskrypcji
Kluczowe fakty:
  • W 2023 roku niemal jedna czwarta Polaków zadeklarowała, że korzysta bądź korzystała w przeszłości z diety pudełkowej.
  • Na polskim rynku działa około 700 firm oferujących catering pudełkowy.
  • Firmom cateringowym zdarza się pomijać ważne informacje o oferowanych przez nie posiłkach a nawet wprowadzać w błąd odnośnie ich właściwości, wagi czy składu.

Diety pudełkowe są w Polsce wyjątkowo popularne. Od pandemicznego 2020 r. rynek urósł ponad trzykrotnie. Jesteśmy pod tym względem fenomenem na tle innych krajów. Z badań firmy PMR wynika, że 2024 r. wydaliśmy na abonamenty żywieniowe 3,5 mld zł.

W raporcie "Rynek gastronomiczny w Polsce 2023" niemal jedna czwarta Polaków zadeklarowała, że korzysta bądź korzystała w przeszłości z diety pudełkowej. Dwa lata wcześniej w podobny sposób wypowiedziało się 14 proc. respondentów.  

Dlaczego tak spodobało nam się jedzenie przywożone co rano (bądź w nocy) i zostawiane na progu?

Od słoików do pudełek

Nad tym, skąd bierze się taka popularność cateringów w Polsce, na łamach mediów zastanawiają się nawet szefowie największych firm oferujących tę usługę. Paweł Wróbel, prezes NTFY, mówił niedawno w jednym z wywiadów, że w Polsce zamiłowanie do jedzenia w domu spotkało się z modą na zdrowy tryb życia. Z kolei Nicolas Jedraszak z Maczfit sugerował, że ta popularność być może wiąże się z kulinarnymi przyzwyczajeniami Polaków do przygotowywania posiłków "na wynos" w słoikach. 

Rozwojowi branży pomogła też pandemia - w początkowej fazie utrudniła robienie zakupów, co przekonało część odbiorców do sięgnięcia po catering, ale też oswoiła odbiorców z ideą jedzenia na dowóz.

Dlaczego to, co przyjęło się u nas, niekoniecznie sprawdza się gdzieś indziej? W krajach Europy Południowej czy we Francji silna jest tradycja jedzenia poza domem i spędzania czasu z przyjaciółmi w knajpach. Mniej popularne jest także odgrzewanie posiłków. Z kolei np. w Niemczech problemem jest słabo rozwinięty system płatności bezgotówkowych. 

- Moja córka studiuje w Hiszpanii i zauważyła, że z diet pudełkowych korzystają tam przede wszystkim osoby, które ze względów zdrowotnych są na ultra specjalistycznych dietach - mówi w rozmowie z TVN24+ Natalia. Sama z diety korzystała, ale nie jest fanką - o czym opowie w dalszej części tekstu. 

Czytaj także: