"Inwestycja na pokolenia" za 84 mln zł

droga ulica shutterstock_1606915942
Łącko (woj. malopolskie)
Źródło: Google Earth

Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie podpisał umowę na budowę nowej obwodnicy Łącka. Inwestycja ma kosztować ponad 84 miliony złotych. Jak zapowiada marszałek, nowa droga poprawi bezpieczeństwo w regionie.

Obwodnica zostanie zbudowana w ciągu drogi wojewódzkiej nr 969 przez firmę Nowak-Mosty. Jej otwarcie jest zapowiadane na wiosnę 2029.

Marszałek Małopolski Łukasz Smółka podkreślił, że obwodnica Łącka to kolejna ważna inwestycja drogowa w województwie. Pozwoli ona wyprowadzić ruch tranzytowy poza obszar Łącka i Czerńca, poprawiając bezpieczeństwo użytkowników ruchu drogowego.

- To projekt drogowy, który jest po prostu potrzebny. A jest nie tylko potrzebny gminie Łącko i jej mieszkańcom, ale także ważny dla ruchu tranzytowego - wskazał Smółka.

Jak przypomniał wójt gminy Łącko Jan Dziedzina, obwodnica tej miejscowości jest od dawna wyczekiwana przez mieszkańców, a jej budowę planowano od ponad 30 lat. - Będzie to inwestycja na pokolenia - podkreślił wójt.

Będzie wniosek o dofinansowanie

Drogę zaprojektuje i zbuduje firma Nowak-Mosty, która przedstawiła najkorzystniejszą ofertę w przetargu ogłoszonym przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie. Obwodnica powstanie w ciągu 52 miesięcy od daty podpisania umowy z wykonawcą.

Podpisana umowa obejmuje opracowanie dokumentacji projektowej wraz z pozyskaniem decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji oraz budowę drogi jednojezdniowej klasy G o długości 3 km wraz z infrastrukturą towarzyszącą.

Inwestycja będzie realizowana w ciągu drogi wojewódzkiej nr 969 prowadzącej z Nowego Sącza do Nowego Targu. W jej ramach powstaną dwa ronda: na początku w miejscowości Czerniec oraz na końcu w Łącku, a także dziewięć obiektów inżynierskich.

Koszt zadania to ponad 84 mln zł. Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie w najbliższym czasie ma złożyć wniosek o jego dofinansowanie w ramach unijnych Funduszy dla Małopolski 2021-2027.

Według Generalnego Pomiaru Ruchu z 2020 r. natężenie ruchu na przebiegającym przez Łącko odcinku wynosiło ponad 12 tys. pojazdów na dobę i było wyższe o 25 proc. niż pięć lat wcześniej.

Czytaj także: