Krakowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podpisał we wtorek umowę na kontynuację budowy autostrady A4 od węzła Krzyż k. Tarnowa (Małopolska) do węzła Dębica Pustynia (Podkarpackie).
Jak poinformowała rzecznik krakowskiej GDDKiA Iwona Mikrut, w przetargu na wykonawcę inwestycji zostało wybrane konsorcjum firm Heilit - Woerner Budowlana i Budimex, które złożyło najkorzystniejszą ofertę na kontynuację budowy o wartości 981,5 mln zł brutto.
18 miesięcy na prace
Wykonawca na dokończenie odcinka autostrady będzie miał 18 miesięcy (wliczając również okres zimowy).
W pierwszej kolejności zobowiązany będzie do wykonania najważniejszego fragmentu, tzw. kamienia milowego, czyli budowy Węzła Dębica Pustynia. Powstanie on w ciągu sześciu miesięcy od daty rozpoczęcia robót.
- Prace rozpoczną się niezwłocznie po podpisaniu umowy tak, aby jak najszybciej udostępnić do ruchu sąsiedni odcinek, od węzła Dębica Pustynia do węzła Rzeszów Zachód - zaznaczyła rzecznik.
35 km trasy
Kontrakt obejmuje dokończenie budowy autostrady A4 na prawie 35-kilometrowym odcinku od węzła Krzyż k. Tarnowa w Małopolsce do węzła Dębica Pustynia na Podkarpaciu wraz z drogami dojazdowymi, a także odbudowę dróg lokalnych.
Na trasie tej zlokalizowano dwa węzły autostradowe: Dębica – Żyraków i Dębica – Pustynia, a także pięć mostów, dziewięć wiaduktów w ciągu autostrady, 11 wiaduktów nad autostradą oraz trzy przejścia dla zwierząt, jedną estakadę i jedno przejście dla pieszych. Przy autostradzie powstaną dwa miejsca obsługi podróżnych – MOP Jastrząbka i MOP Jawornik.
Mikrut wyjaśniła, że kontrakt, wcześniej prowadzony przez rzeszowski oddział GDDKiA, przejęła krakowska dyrekcja GDDKiA z powodu dużej ilości inwestycji prowadzonych przez GDDKiA w Rzeszowie.
Budowa autostrady A4 współfinansowana jest ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Lipcowe zerwanie kontraktu
GDDKiA w lipcu ub.r. zerwała kontrakt na budowę odcinka autostrady A4 od Tarnowa do Dębicy po tym, jak konsorcjum firm, które go budowało (firmy SIAC Construction, PBG, Aprivia i Hydrobudowa Polska), mimo deklaracji nie wywiązywało się z zapisów kontraktowych.
Z Europy Zachodniej na Ukrainę
Budowany odcinek jest częścią biegnącej z Europy zachodniej na Ukrainę autostrady A4, leżącej w Trzecim Transeuropejskim Korytarzu Transportowym. Przecina on Polskę od zachodniej granicy z Niemcami w Jędrzychowicach k. Zgorzelca przez m.in. Wrocław, Opole, Katowice, Kraków, Tarnów, Rzeszów do przejścia granicznego z Ukrainą w Korczowej.
Łączna długość autostrady wyniesie ok. 670 km.
Do tej pory wybudowano autostradę A4 na terenie Polski od polsko-niemieckiej granicy przez m.in. Wrocław, Opole, Katowice, Kraków do Tarnowa. Powstał też niespełna 7-kilometrowy odcinek, który jest częścią obwodnicy Rzeszowa.
Autor: jś/mz / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: archiwum TVN24