1,5 roku na dokończenie odcinka A4. Umowa podpisana

Nowy odcinek A4 ma być gotowy za 1,5 roku
Nowy odcinek A4 ma być gotowy za 1,5 roku
Źródło: archiwum TVN24
Krakowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podpisał we wtorek umowę na kontynuację budowy autostrady A4 od węzła Krzyż k. Tarnowa (Małopolska) do węzła Dębica Pustynia (Podkarpackie).

Jak poinformowała rzecznik krakowskiej GDDKiA Iwona Mikrut, w przetargu na wykonawcę inwestycji zostało wybrane konsorcjum firm Heilit - Woerner Budowlana i Budimex, które złożyło najkorzystniejszą ofertę na kontynuację budowy o wartości 981,5 mln zł brutto.

18 miesięcy na prace

Wykonawca na dokończenie odcinka autostrady będzie miał 18 miesięcy (wliczając również okres zimowy).

W pierwszej kolejności zobowiązany będzie do wykonania najważniejszego fragmentu, tzw. kamienia milowego, czyli budowy Węzła Dębica Pustynia. Powstanie on w ciągu sześciu miesięcy od daty rozpoczęcia robót.

- Prace rozpoczną się niezwłocznie po podpisaniu umowy tak, aby jak najszybciej udostępnić do ruchu sąsiedni odcinek, od węzła Dębica Pustynia do węzła Rzeszów Zachód - zaznaczyła rzecznik.

35 km trasy

Kontrakt obejmuje dokończenie budowy autostrady A4 na prawie 35-kilometrowym odcinku od węzła Krzyż k. Tarnowa w Małopolsce do węzła Dębica Pustynia na Podkarpaciu wraz z drogami dojazdowymi, a także odbudowę dróg lokalnych.

Na trasie tej zlokalizowano dwa węzły autostradowe: Dębica – Żyraków i Dębica – Pustynia, a także pięć mostów, dziewięć wiaduktów w ciągu autostrady, 11 wiaduktów nad autostradą oraz trzy przejścia dla zwierząt, jedną estakadę i jedno przejście dla pieszych. Przy autostradzie powstaną dwa miejsca obsługi podróżnych – MOP Jastrząbka i MOP Jawornik.

Mikrut wyjaśniła, że kontrakt, wcześniej prowadzony przez rzeszowski oddział GDDKiA, przejęła krakowska dyrekcja GDDKiA z powodu dużej ilości inwestycji prowadzonych przez GDDKiA w Rzeszowie.

Budowa autostrady A4 współfinansowana jest ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Lipcowe zerwanie kontraktu

GDDKiA w lipcu ub.r. zerwała kontrakt na budowę odcinka autostrady A4 od Tarnowa do Dębicy po tym, jak konsorcjum firm, które go budowało (firmy SIAC Construction, PBG, Aprivia i Hydrobudowa Polska), mimo deklaracji nie wywiązywało się z zapisów kontraktowych.

Z Europy Zachodniej na Ukrainę

Budowany odcinek jest częścią biegnącej z Europy zachodniej na Ukrainę autostrady A4, leżącej w Trzecim Transeuropejskim Korytarzu Transportowym. Przecina on Polskę od zachodniej granicy z Niemcami w Jędrzychowicach k. Zgorzelca przez m.in. Wrocław, Opole, Katowice, Kraków, Tarnów, Rzeszów do przejścia granicznego z Ukrainą w Korczowej.

Łączna długość autostrady wyniesie ok. 670 km.

Do tej pory wybudowano autostradę A4 na terenie Polski od polsko-niemieckiej granicy przez m.in. Wrocław, Opole, Katowice, Kraków do Tarnowa. Powstał też niespełna 7-kilometrowy odcinek, który jest częścią obwodnicy Rzeszowa.

Autor: jś/mz / Źródło: PAP

Czytaj także: