W tym roku korzystać ze sztucznej inteligencji będzie siedemdziesiąt procent restauracji we Włoszech - wynika z raportu "Gastronomia i technologia". Niektóre lokale mają już roboty wyręczające kelnerów w dostarczaniu do stolików zamówionych dań.
Chatbot, czyli program komputerowy umożliwiający konwersację, przyjmowanie zamówień i rezerwacji stolika, narzędzia foto i wideo z ofertami dla klientów, pomoc w sali restauracyjnej i w kuchni, marketing - oto możliwości wykorzystania najnowszych technologii, w tym sztucznej inteligencji w lokalach gastronomicznych.
Technologia pozwala zaoszczędzić 20 godzin pracy załogi tygodniowo
W raporcie podkreśla się, że 2024 będzie rokiem dużej technologicznej rewolucji w świecie włoskich restauracji. Przytoczono wyniki sondażu, według których połowa restauratorów uważa, że te najnowsze narzędzia pozwalają zaoszczędzić 20 godzin pracy załogi tygodniowo. Już teraz 84 procent lokali, w tym wielkie sieci fast food, korzysta z różnych narzędzi technologicznych, zwłaszcza w prowadzeniu rachunków, rezerwacji i przyjmowaniu zamówień. Ponad trzy czwarte właścicieli lokali wykorzystuje nowe technologie w kuchni jako wsparcie, by podnieść jakość żywności oraz optymalizować czas i zapasy.
Roboty mają fartuszki, chusteczki i tace
Pierwsze roboty serwujące posiłki w restauracjach dotarły do Włoch w 2019 roku. Dwa znalazły "zatrudnienie" w barze w Rapallo koło Genui, gdzie bywał Ernest Hemingway. Humanoidalne roboty mają fartuszki, chusteczki i tace. Zamówienia przyjmują prawdziwi kelnerzy. Urządzenia wkraczają do akcji, gdy trzeba dostarczyć do stolików zamówione dania. Mówią klientom: "Oto wasze zamówienie", życzą smacznego i proszą ich, by zdjęli talerze oraz napoje z tacy, a następnie dotknęli ich dłoni. To dla robota komunikat, że może już odjechać. Potrafią również zaśpiewać piosenkę urodzinową, gdy przywożą do stołu tort ze świeczkami. Kiedy ktoś staje im na drodze, przepraszają i mówią żartobliwie: "zawadzasz mi".
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: gph-foto.de / Shutterstock.com