Raj podatkowy i ładunki warte miliony dolarów. Mimo sankcji rosyjska ropa ma nadal trafiać do unijnych portów

shutterstock_1767127187
Woźniak: Podjęliśmy decyzję o odcięciu się od rosyjskiego gazu długo przed wojną. To samo można było zrobić z ropą
Źródło: TVN24
Rosyjska ropa naftowa trafia do Europy drogą morską mimo sankcji - podaje w piątek Organized Crime and Corruption Reporting Project (OCCRP), medialne konsorcjum śledzące przestępczość zorganizowaną i korupcję. Jak informuje OCCRP, rosyjskie tankowce, pływające pod liberyjską banderą i ubezpieczone przez indyjską firmę, dostarczają surowiec do unijnych portów.

18 tankowców, należących faktycznie do największej rosyjskiej firmy żeglugowej Sowkomfłot, jest zarejestrowanych jako własność jej spółek córek z Cypru i Zjednoczonych Emiratów Arabskich, a ich ubezpieczycielem została indyjska firma Indian Register of Shipping (IRClass).

OCCRP: rosyjska ropa naftowa trafia do Europy mimo sankcji

Statki te, pływające bez przeszkód między innymi do Włoch, Danii, Holandii i Republiki Południowej Afryki, zidentyfikowali w maju dziennikarze OCCRP; każdy tankowiec transportuje ładunek ropy wart około 240 mln dolarów.

Prof. Ricardo Soares z Uniwersytetu w Oksfordzie wyjaśnia, że udowodnienie przynależności tych statków do rosyjskiej firmy jest niemal niemożliwe, ponieważ struktura własności jest bardzo złożona, a Sowkomfłot często zmienia ich nazwy i nakazuje im wyłączenie transponderów.

- Liberia jest żeglugowym rajem podatkowym, który użycza swej bandery obcym statkom, a jej otrzymanie jest tak łatwe jak założenie skrzynki pocztowej - mówi Soares.

Nie wiadomo, kto w Europie kupuje rosyjską ropę dowożoną przez te tankowce - zastrzega OCCRP.

Sankcje na Sowkomfłot

USA i UE nałożyły sankcje na Sowkomfłot w lutym. Obejmą one również statki, które są jeszcze w budowie, między innymi w Korei Południowej. Są to głównie tankowce-lodołamacze, mające transportować skroplony gaz ze złóż, które Rosja chce eksploatować w Arktyce - wyjaśnia OCCRP.

Reuters podaje, że wielki indyjski ubezpieczyciel żeglugowy IRClass ubezpieczył ponad 80 statków zarządzanych przez zarejestrowaną w Dubaju firmę SCF Management Services Ltd, która na stronach internetowych Sowkomfłotu figuruje jako spółka córka tego przedsiębiorstwa.

TVN24 HD
Dowiedz się więcej:

TVN24 HD

Zobacz także: