Szacuje się, że każdego roku na świecie wyrzucanych jest 9 bilionów niedopałków papierosów. Są one poważnym zanieczyszczeniem, ale być może wynaleziono na nie idealny sposób. Włosko-hiszpański zespół naukowców udowodnił bowiem, że można dzięki nim zwiększyć wytrzymałość asfaltu.
Naukowcy z Uniwersytetu w Granadzie i Uniwersytetu w Bolonii przypominają o poważnym ekologicznym problemie, stwarzanym przez niedopałki papierosów. Szacuje się, że ich liczba rośnie i obecnie rocznie powstaje ich na świecie – uwaga – dziewięć bilionów.
Odpady te zanieczyszczają plaże, lasy, wody i inne elementy środowiska, a zastosowane w nich materiały rozkładają się przez bardzo długi czas.
Alternatywa dla recyklingu
Hiszpańsko-włoska grupa proponuje alternatywę dla recyklingu niedopałków z każdego rodzaju papierosów, w tym pozostałości z papierosów elektronicznych, które zawierają większą ilość użytecznych włókien.
Z niedopałków papierosów badacze wyprodukowali różne rodzaje granulek. Odrzucali końcówkę niedopałka, składającą się z popiołu organicznego, a wykorzystywali - stanowiącą niemal całą jego masę - resztę, składającą się z włókien celulozowych i plastiku PLA. Materiał ten rozdrabniali, mieszali z woskiem pełniącym funkcję spoiwa, a następnie poddawali procesowi prasowania, podgrzewania i cięcia.
Małe włókna działają jak zbrojenie
Podczas produkcji asfaltu, gdy granulki stykają się z gorącym bitumem, wosk topnieje i uwalnia pochodzące z niedopałków papierosów celulozowe oraz plastikowe włókna. Włókna te działają jak zbrojenie na asfaltowej strukturze, zwiększając jej odporność na pękanie, a także jako spoiwo, czyniące materiał bardziej plastycznym i elastycznym.
Dodatkowo obecność wosków umożliwia modyfikację lepkości bitumu oraz obniżenie temperatury produkcji mieszanki, co przekłada się na zmniejszenie zużycia energii i emisji zanieczyszczeń.
Testy pokazały, że użycie tych granulek umożliwiłoby produkcję asfaltów o wysokiej zawartości materiałów z recyklingu, które przy tym oferują lepszą odporność na pękanie pod wpływem ruchu drogowego oraz na kurczenie termiczne, niż asfalt tradycyjny.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock