Lider rynku dóbr luksusowych LVMH podał, że jego przychody w trzecim kwartale 2023 roku wzrosły o 9 procent - mniejszy wzrost wskazuje, że duża fala wydatków po pandemii słabnie z powodu rosnącej inflacji i zawirowań gospodarczych - podał Reuters. Z kolei portal stacji CNN wskazał, że akcje LVMH spadały w środę aż o 8 procent, gdyż wzrost przychodów był znacznie wolniejszy niż w pierwszej połowie roku.
LVMH - właściciel takich marek jak Louis Vuitton, Dior, Tiffany i Bulgari - podał, że przychody wyniosły 19,96 mld euro, co oznacza wzrost o 9 proc. rok do roku, po wyeliminowaniu wpływu wahań kursów walut i przejęć. Całkowite przychody wzrosły o 1 proc. rok do roku. Dział mody i galanterii skórzanej, do którego należą Louis Vuitton i Dior, odnotował wzrost sprzedaży o 9 proc. w porównaniu z oczekiwaniami analityków na poziomie 10 proc. - poinformowała Agencja Reutera.
- Po trzech wybitnych latach wzrost zbliża się do poziomu, który jest bliżej historycznej średniej - stwierdził cytowany przez Reutersa Jean-Jacques Guiony, dyrektor finansowy LVMH.
Spada popyt na dobra luksusowe
Dodał, że LVMH stoi w obliczu spowolnienia popytu na towary z wyższej półki w Stanach Zjednoczonych i Europie, gdzie rosnące ceny skłoniły kupujących - zwłaszcza młodsze pokolenia - do wycofania się z euforii wydatków po pandemii, podczas gdy ożywienie w Chinach było nierównomierne.
LVMH jest pierwszą dużą globalną firmą luksusową, która w tym kwartale przedstawiła wyniki finansowe i daje inwestorom wgląd w to, czego mogą się spodziewać po rywalach. Hermes i Kering opublikują raporty 24 października.
Inwestorzy obniżyli ostatnio swoje oczekiwania wobec sektora luksusowego, a od kwietnia wartość LVMH spadła o około 96 miliardów euro. Francuska grupa produkująca dobra luksusowe została w zeszłym miesiącu zepchnięta z pozycji najcenniejszej spółki giełdowej w Europie po 2,5 roku panowania, a nowym liderem został duński producent leków Novo Nordisk NOVOb.CO - podał Reuters.
Źródło: Reuters, CNN
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock