W Irlandii doszło do niezwykłego incydentu bankowego. W wyniku błędu klienci Bank of Ireland mogli wypłacać pieniądze, których nie mieli ani na kontach, ani na dopuszczalnych debetach. Przed bankomatami ustawiały się gigantyczne kolejki, a irlandzka policja (Garda) wysyłała ludzi by ich pilnowały. Bank poinformował, że błąd został naprawiony, przeprosił za niego i dodał, że pieniądze pobrane z bankomatów zostaną potrącone z kont.
Bank of Ireland przeprosił za usterkę informatyczną powodującą, że niektórzy klienci mogli wypłacać pieniądze, których nie mieli na swoich kontach. Bank poinformował, że rozwiązał "problem techniczny", który umożliwił również przelewy poza limitami klientów i uniemożliwił dostęp do usług bankowości internetowej i aplikacji mobilnych.
"Nasze zespoły przywróciły te usługi w nocy, a wszystkie usługi są dostępne dla klientów od dziś rana" - poinformował bank w oświadczeniu opublikowanym w środę.
Jednocześnie Bank of Ireland przekazał klientom, że wszelkie pieniądze pobrane z ich kont w bankomatach lub przelane podczas usterki informatycznej będą potrącane z ich kont.
"Nocne płatności na konta mogą pojawiać się przez cały dzień. Zdajemy sobie sprawę, że problem techniczny oznaczał, że niektórzy klienci mogli wypłacić lub przelać środki powyżej swoich normalnych limitów" – dodał bank.
Policjanci pilnowali bankomatów
W nocy z wtorku na środę, po tym jak wieść o błędzie rozeszła się w mediach społecznościowych, pod bankomatami banku ustawiały się duże kolejki ludzi, którzy myśleli, że będą mogli skorzystać z okazji i otrzymają darmową gotówkę. Sky News informował na X (dawniej Twitterze), że: "Techniczna usterka w systemach Banku Irlandii oznaczała, że ludzie mogli wypłacać duże kwoty pieniędzy z bankomatów, niezależnie od ich salda bankowego".
Irlandzka policja wysłała dodatkowe patrole pod bankomaty z powodu "podwyższonej aktywności". Paul Murphy, aktywista związany z socjalistami zwrócił uwagę: "W jaki sposób Gardaí "pilnowali" bankomatów, aby zatuszować błąd Bank of Ireland? Wygląda na to, że faktycznie działali jako prywatna ochrona banku. Czy ci, którzy są oszukiwani przez banki na swoich kredytach hipotecznych, mogą zaangażować Gardaí w tę sprawę?" - zastanawiał się w mediach społecznościowych.
Bank of Ireland przekazał w komunikacie, że wzywa "każdego klienta, który może znaleźć się w trudnej sytuacji finansowej z powodu przekroczenia limitu na koncie, do skontaktowania się z nami”.
Źródło: The Guardian
Źródło zdjęcia głównego: shawnwil23/Shutterstock