Francuskie pociągi dużych prędkości nowej generacji, TGV-M, rozpoczęły testy na torach w Czechach - informuje stacja CNN. Maszyny, które będą wozić pasażerów z prędkością 320 kilometrów na godzinę, mają być tańsze, przewozić więcej pasażerów i być bardziej ekologiczne niż legendarne francuskie TGV.
O rozpoczęciu blisko polskich granic testów najnowszej generacji francuskich pociągów nowej generacji TGV-M stacja CNN poinformowała 28 marca. Jeden z pomalowanych na biało składów przez najbliższe sześć miesięcy będzie krążył z prędkością do 200 kilometrów na godzinę na specjalnie przygotowanej pętli w pobliżu Pragi. Umożliwi to inżynierom monitorowanie każdego aspektu jego działania i wprowadzanie ewentualnych poprawek.
Drugi pociąg testowy trafi natomiast do ośrodka badawczego w Wiedniu, gdzie zostanie poddany testom w temperaturach od -20 do 40 stopni Celsjusza, będzie obrzucany śniegiem i lodem, zostanie też sprawdzony w tunelu aerodynamicznym.
Najnowsza generacja kolei dużych prędkości będzie "testowana do granic możliwości" w sumie przez ponad dwa lata, zanim trafi na francuskie tory. 115 nowych pociągów TGV-M zastąpi starsze pociągi TGV, począwszy od tych kursujących na trasach Paryż-Lyon oraz Paryż-Mediolan. Zgodnie z planami francuskich kolei państwowych SNCF najnowsza generacja pociągów zacznie przewozić pasażerów jeszcze w 2024 roku.
Pociągi nowej generacji
Pierwsze pociągi TGV (skrót od francuskiego "Train á Grand Vitesse" - pociąg dużych prędkości) weszły do eksploatacji w 1981 roku. Jak przypomina CNN, "zrewolucjonizowały one podróże dużych prędkości" w Europie. Od tego czasu francuski przemysł kolejowy wyeksportował swoją technologię kolei dużych prędkości do 25 krajów na całym świecie, w tym do Hiszpanii, Maroka, Korei Południowej, Tajwanu, Włoch i USA.
Wprowadzenie nowej generacji tych legendarnych pociągów "oznacza dla francuskich kolei państwowych (SNCF) początek nowej ery". TGV-M jest pociągiem zbudowanym od podstaw, który będzie przewozić pasażerów z prędkością 320 kilometrów na godzinę. Ma być o 25 proc. bardziej energooszczędny i o 20 proc. tańszy w zakupie i eksploatacji od francuskich pociągów poprzedniej generacji, TGV Duplex. Ma też pomieścić o 20 proc. więcej pasażerów. Ponadto 90 proc. materiałów użytych do produkcji nowego TGV-M będzie można poddać recyklingowi po wycofaniu go z eksploatacji.
Nowe pociągi TGV-M
Nowe pociągi mają pokazywać "ponowne zainteresowanie" Francji kolejami dużych prędkości, które w ciągu najbliższej dekady zaczną kursować także na nowych trasach: Bordeaux-Tuluza, Lyon-Turyn oraz z Bordeaux do północnej Hiszpanii. Jak przypomina CNN, jeszcze sześć lat temu prezydent Francji Emmanuel Macron odsuwał w czasie plany rozwoju TGV, postulując "ponowną ocenę" planowanych inwestycji oraz skupienie się na kolejach podmiejskich i metrze.
To nastawienie "nie utrzymało się długo" - zaznaczyła stacja, dodając, że francuskie koleje nie przerwały w tym czasie prac nad planowaniem nowych tras i rozszerzeniem istniejącej siatki połączeń.
ZOBACZ TEŻ: Każdego dnia przejeżdża do pracy i z powrotem ponad 1500 km. Pracuje jako woźna w liceum
Źródło: CNN, tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock