Chiny i Unia Europejska (UE) zgodziły się rozpocząć rozmowy na temat planowanego nałożenia ceł na produkowane w Państwie Środka pojazdy elektryczne (EV) - poinformował portal stacji CNN, powołując się na wysokich rangą urzędników obu stron.
Niemiecki minister gospodarki Robert Habeck powiedział, że został poinformowany przez komisarza UE Valdisa Dombrovskisa, że odbędą się konkretne negocjacje w sprawie ceł z Chinami - podał CNN.
Amerykański portal dodał, że potwierdzenie to nastąpiło po tym, jak chińskie Ministerstwo Handlu oświadczyło, że jego szef Wang Wentao i Dombrovskis zgodzili się rozpocząć konsultacje w sprawie unijnego dochodzenia antysubsydyjnego dotyczącego chińskich pojazdów elektrycznych.
Chiny mają rozmawiać z Unią Europejską w sprawie nowych ceł
- Jest to nowe i zaskakujące, ponieważ w ciągu ostatnich kilku tygodni nie było możliwe wprowadzenie konkretnego harmonogramu negocjacji - powiedział cytowany przez CNN Habeck w Szanghaju.
Stwierdził, że jest to pierwszy krok i konieczne będą kolejne. - Jest daleko do końca, ale przynajmniej jest to pierwszy krok, który wcześniej nie był możliwy - dodał.
Minister powiedział wcześniej w sobotę, że drzwi Unii Europejskiej są otwarte na dyskusje dotyczące unijnych ceł na chiński eksport. - Zasugerowałem dziś moim chińskim partnerom, że drzwi są otwarte na dyskusje i mam nadzieję, że ta wiadomość została wysłuchana - powiedział w swoim pierwszym oświadczeniu w Szanghaju, po spotkaniach z chińskimi urzędnikami w Pekinie.
Wizyta Habecka jest pierwszą wizytą wysokiego rangą urzędnika europejskiego od czasu, gdy Bruksela zaproponowała wysokie cła na import produkowanych w Chinach pojazdów elektrycznych (EV) w celu zwalczania tego, co UE uważa za nadmierne dotacje.
Habeck powiedział, że jest czas na dialog między UE a Chinami w kwestiach taryfowych, zanim cła wejdą w życie w listopadzie i że wierzy w otwarte rynki, ale rynki wymagają równych szans. Dotacje, które mają na celu zwiększenie przewagi eksportowej firm, nie mogą zostać zaakceptowane - uważa minister.
Kolejnym punktem napięcia między Pekinem a Berlinem jest wsparcie Chin dla Rosji w wojnie na Ukrainie. Habeck zauważył, że chiński handel z Rosją wzrósł w zeszłym roku o ponad 40 proc. Habeck miał powiedzieć chińskim urzędnikom, że odbija się to na ich stosunkach gospodarczych - podał CNN.
Tymczasowe cła UE
Tymczasowe cła UE w wysokości do 38,1 proc. na importowane chińskie pojazdy elektryczne mają obowiązywać do 4 lipca, a dochodzenie ma trwać do 2 listopada, kiedy to mogą zostać nałożone ostateczne cła, zwykle na pięć lat - wyjaśnił amerykański portal.
Zheng Shanjie, przewodniczący chińskiej Narodowej Komisji Rozwoju i Reform, powiedział: - Zrobimy wszystko, aby chronić chińskie firmy.
Proponowane cła UE na pojazdy elektryczne wyprodukowane w Chinach zaszkodziłyby obu stronom, dodał Zheng. Powiedział Habeckowi, że ma nadzieję, że Niemcy wykażą się przywództwem w UE i "postąpią właściwie".
Zaprzeczył również oskarżeniom o nieuczciwe dotacje, mówiąc, że rozwój chińskiego przemysłu nowej energii był wynikiem wszechstronnych korzyści w zakresie technologii, rynku i łańcuchów dostaw przemysłowych, wspieranych przez ostrą konkurencję - napisał CNN.
Źródło: CNN
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock/ mares90