Fińskie władze nie potwierdzają informacji przekazanej przez Pekin, jakoby chiński kontenerowiec NewNew Polar Bear pływający pod banderą Hongkongu, uszkodził w 2023 gazociąg na Morzu Bałtyckim "przez przypadek". W poniedziałek hongkoński dziennik "South China Morning Post" podał, powołując się na dokumenty władz w Pekinie, że kontenerowiec NewNew Polar Bear uszkodził gazociąg Balticonnector jesienią ubiegłego roku "przypadkowo", a do zdarzenia doszło w warunkach silnego sztormu na morzu. Frachtowiec, mający ok. 170 m długości, wykonywał wówczas rejs z Królewca do Petersburga, w ramach tzw. chińskiego szlaku północnego.
W październiku ubiegłego roku chiński statek uszkodził kluczowy gazociąg na Morzu Bałtyckim, biegnący między Estonią a Finlandią. Pekin uznał, że był to wypadek. Dziennik „South China Morning Post” dowiedział się, że chińskie władze przeprowadziły wewnętrzne dochodzenie i niedawno przekazały jego wyniki rządom państw europejskich.
Jednak fińska policja nie potwierdza doniesień chińskich mediów, że kontenerowiec NewNew Polar Bear pływający pod banderą Hongkongu uszkodził jesienią 2023 roku gazociąg Balticonnector między Finlandią a Estonią "przez przypadek". Śledztwo wciąż trwa – skomentowała fińska policja, zajmująca się sprawą od 10 miesięcy.
Władze Finlandii nie potwierdzają informacji o "przypadkowym" uszkodzeniu Balticconnector
Według Biura Policji Kryminalnej (KRP) fińskie i estońskie służby wymieniły zgromadzone materiały, a współpraca z władzami chińskimi jeszcze się nie zakończyła. O wynikach śledztwa będzie można poinformować najwcześniej jesienią – skomentował komisarz Risto Lohi.
Szefowa fińskiego MSZ Elina Valtonen potwierdziła "Helsingin Sanomat", że w sprawie "stale" prowadzona jest współpraca ze stroną chińską.
W poniedziałek hongkoński dziennik "South China Morning Post" podał, powołując się na dokumenty władz w Pekinie, że kontenerowiec NewNew Polar Bear uszkodził gazociąg Balticonnector jesienią ubiegłego roku "przypadkowo", a do zdarzenia doszło w warunkach silnego sztormu na morzu. Frachtowiec, mający ok. 170 m długości, wykonywał wówczas rejs z Królewca do Petersburga, w ramach tzw. chińskiego szlaku północnego.
Uszkodzenie gazociągu Balticconnector
O awarii gazociągu, związanej z nietypowym gwałtownym spadkiem ciśnienia, fińskie i estońskie służby poinformowały 8 października 2023 r. Równocześnie uszkodzony został podmorski kabel komunikacyjny. Według dotychczasowych ustaleń policji i przeprowadzonych badań technicznych rurociąg został uszkodzony przez uderzenie kotwicy prawdopodobnie należącej do chińskiego frachtowca.
W pobliżu miejsca uszkodzenia instalacji spod grubej warstwy mułu przy pomocy sprzętu marynarki wojennej wyciągnięta została ważąca kilka ton kotwica o wymiarach 2,5 x 2 x 1 m. Na dnie Zatoki na odcinku wielu kilometrów pozostały ślady płużenia.
Podmorski odcinek Balticconnector (mający łącznie 77 km długości) został naprawiony i ponownie oddany do użytku wiosną tego roku.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Finnish Border Guard