Brytyjski rząd sprzedał za ponad 750 mln funtów swój 40 proc. pakiet udziałów w konsorcjum Eurostar, które zarządza połączeniem kolejowym pod kanałem La Manche.
Brytyjski Skarb Państwa (HM Treasury) zapowiedział plany sprzedaży swoich udziałów w brytyjsko-francusko-belgijskiej spółce w grudniu zeszłego roku. Szacował wtedy wartość 40 proc. pakietu udziałów na około 300 mln funtów.
Wyższa cena
Ostateczna cena transakcji okazała się więc pozytywnym zaskoczeniem. Za pakiet udziałów kanadyjsko-brytyjskie konsorcjum Patina Rail zapłaci bowiem 585 mln funtów. Dalsze 172 mln funtów udało się uzyskać za zbycie przysługujących rządowi akcji uprzywilejowanych. W skład konsorcjum Patina Rail wchodzi kanadyjski fundusz emerytalny CDPQ oraz brytyjski fundusz Hermes Infrastructure. - To dla nas bardzo dobra transakcja. Oznacza ona bowiem możliwość zmniejszenia zadłużenia oraz zwiększenia inwestycji w krajową infrastrukturę. Jest też częścią naszego długofalowego planu zabezpieczenia przyszłości finansowej kraju - skomentował brytyjski minister finansów George Osborne.
Odkupią drożej?
Transakcja będzie mogła zostać formalnie zatwierdzona, jeśli z prawa pierwokupu udziałów nie skorzystają francuski lub belgijski partner w projekcie Eurostar. Musieliby oni jednak zapłacić brytyjskiemu rządowi cenę o 15 proc. wyższą od wynegocjowanej z inwestorem. Na decyzję w tej sprawie obaj partnerzy mają 20 dni roboczych. Z ujawnionych informacji wynika, że o zakup udziałów starały się także fundusz private equity 3i oraz francuska firma ubezpieczeniowa Predica (należąca do grupy Credit Agricole).
Przewoźnik
Od 1994 roku spółka Eurostar przewiozła z Londynu do Paryża oraz Brukseli ponad 150 mln pasażerów, z czego ponad 10 mln w 2014 roku. W ostatniej dekadzie spółka notowała coroczny wzrost przewozów.
Autor: msz/ / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: da.wikipedia.org/(CC BY 3.0) | Herbert Ortner