Brytyjski Skarb Państwa (HM Treasury) zapowiedział plany sprzedaży swoich udziałów w brytyjsko-francusko-belgijskiej spółce w grudniu zeszłego roku. Szacował wtedy wartość 40 proc. pakietu udziałów na około 300 mln funtów.
Wyższa cena
Ostateczna cena transakcji okazała się więc pozytywnym zaskoczeniem. Za pakiet udziałów kanadyjsko-brytyjskie konsorcjum Patina Rail zapłaci bowiem 585 mln funtów. Dalsze 172 mln funtów udało się uzyskać za zbycie przysługujących rządowi akcji uprzywilejowanych.W skład konsorcjum Patina Rail wchodzi kanadyjski fundusz emerytalny CDPQ oraz brytyjski fundusz Hermes Infrastructure.- To dla nas bardzo dobra transakcja. Oznacza ona bowiem możliwość zmniejszenia zadłużenia oraz zwiększenia inwestycji w krajową infrastrukturę. Jest też częścią naszego długofalowego planu zabezpieczenia przyszłości finansowej kraju - skomentował brytyjski minister finansów George Osborne.
Odkupią drożej?
Transakcja będzie mogła zostać formalnie zatwierdzona, jeśli z prawa pierwokupu udziałów nie skorzystają francuski lub belgijski partner w projekcie Eurostar. Musieliby oni jednak zapłacić brytyjskiemu rządowi cenę o 15 proc. wyższą od wynegocjowanej z inwestorem. Na decyzję w tej sprawie obaj partnerzy mają 20 dni roboczych.Z ujawnionych informacji wynika, że o zakup udziałów starały się także fundusz private equity 3i oraz francuska firma ubezpieczeniowa Predica (należąca do grupy Credit Agricole).
Przewoźnik
Od 1994 roku spółka Eurostar przewiozła z Londynu do Paryża oraz Brukseli ponad 150 mln pasażerów, z czego ponad 10 mln w 2014 roku. W ostatniej dekadzie spółka notowała coroczny wzrost przewozów.
Autor: msz/ / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: da.wikipedia.org/(CC BY 3.0) | Herbert Ortner