Związek Pracodawców Wydawców Cyfrowych rozpoczyna działalność. "Jego głównym zadaniem jest wspólna praca dla rozwoju mediów internetowych oraz reprezentowanie wydawców w procesie tworzenia regulacji prawnych" - przekazano. Do związku należy koncern medialny TVN Warner Bros. Discovery.
Sygnatariuszami Związku Pracodawców Wydawców Cyfrowych są reprezentanci TVN Warner Bros. Discovery, Grupy WP, Ringier Axel Springer Polska, Agory i Grupy ZPR Media. Od razu po powołaniu Związek przystąpił do Konfederacji Lewiatan. To polska organizacja biznesowa, która skupia ponad 4100 firm, zatrudniających ponad 1 milion pracowników.
Związek Pracodawców Wydawców Cyfrowych
Związek Pracodawców Wydawców Cyfrowych powstał z inicjatywy prezesów Grupy WP, Ringier Axel Springer Polska, Agory i Interii. "Interia planuje formalnie dołączyć do Związku po jego rejestracji w KRS" - przekazano w komunikacie.
Jak wyjaśniono, celem Związku jest reprezentowanie interesów jego członków, przede wszystkim poprzez oddziaływanie na kształt polskiego i europejskiego systemu prawnego. "Ramy prawne i regulacje powinny zapewniać krajowym wydawcom równe i sprawiedliwe warunki rozwoju oraz konkurowania na europejskim rynku cyfrowym, zwłaszcza w relacjach z globalnymi firmami technologicznymi" - podkreślono.
Zgodnie z zapowiedziami, w planach Związku są również działania w zakresie zbiorowego zarządzanie prawami pokrewnymi. "Będzie to możliwe po uchwaleniu ustawy, implementującej unijną dyrektywę w sprawie prawa autorskiego i praw pokrewnych na jednolitym rynku cyfrowym z 2019 r. oraz po spełnieniu stosownych wymagań przewidzianych przez właściwe przepisy" - czytamy.
"Bardzo ważny moment w historii polskiego rynku mediowego"
Prezesem Związku Pracodawców Wydawców Cyfrowych został Maciej Kossowski. W skład rady nadzorczej wchodzą: Jacek Świderski (Grupa WP), Aleksander Kutela (Ringier Axel Springer Polska), Bartosz Hojka (Agora), Katarzyna Białek (Grupa ZPR Media) oraz Dorota Żurkowska (TVN Warner Bros. Discovery).
Zdaniem Kossowskiego "to bardzo ważny moment w historii polskiego rynku mediowego". "Istnieje szereg organizacji, które zrzeszają media, ale brakowało instytucji skupionej wyłącznie na cyfrowej działalności wydawniczej, podczas gdy jest już ona największą częścią tego rynku" - zauważył prezes Związku Pracodawców Wydawców Cyfrowych.
"Czeka na nas wiele istotnych tematów. Polska wciąż nie wdrożyła Dyrektywy o prawie autorskim i prawach pokrewnych na jednolitym rynku cyfrowym, przed nami prace nad dostosowaniem się do rozporządzenia unijnego DSA, w nieodległej przyszłości regulacje dotyczące sztucznej inteligencji" - wskazał Maciej Kossowski.
"Jestem też przekonany, że rozwój prawnej ochrony prywatności użytkowników i jej konsekwencje biznesowe, jak choćby wycofanie 3rd party cookies, będą wymagały kolejnych regulacji. Wspólny głos wydawców cyfrowych musi być w tej dyskusji wyraźnie słyszany" - dodał.
Kim jest Maciej Kossowski?
Jak podkreślono, Maciej Kossowski to menadżer z wieloletnim doświadczeniem w branży mediów cyfrowych.
Doświadczenie zdobywał w największych polskich spółkach mediowych. Pełnił m.in. funkcje członka zarządu Grupy Onet.pl S.A., VP Sales Strategy i VP Media Product w Grupie Wirtualna Polska S.A., członka zarządu w Polska Press Sp. z o.o., członka zarządu w Infor PL S.A. Zajmował również stanowisko Przewodniczącego Rady Nadzorczej IAB Polska.
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock