Z trasy Via Carpatia między Lublinem a Kraśnikiem kierowcy skorzystają w 2021 roku - zapowiada lubelski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. W piątek otwarto oferty na budowę trzech odcinków tej ekspresowej drogi.
Jak poinformowała GDDKiA w piątkowym komunikacie, oferty na budowę trzech odcinków trasy Via Carpatia opiewają na 1,3 mld zł.
Wielu wykonawców zainteresowanych jest realizacją całości trasy. Wszyscy zadeklarowali skrócenie czasu realizacji do 34 miesięcy i wydłużenie gwarancji do 10 lat.
Oferty na budowę trasy
Na odcinek od węzła Lublin Węglin do węzła Niedrzwica Duża (długość około 12 km) wpłynęło sześć ofert o wartości od 312,3 mln zł do 420,5 mln zł. Budżet zamawiającego na ten fragment to 363,5 mln zł.
Na odcinek od węzła Niedrzwica Duża - do węzła Kraśnik Północ (długości ok. 20 km) wpłynęło pięć ofert o wartości od 498 mln zł do 565,8 mln zł. Na ten fragment zamawiający zarezerwował 604 mln zł.
Natomiast na budowę obwodnicy Kraśnika (długości ok. 10 km) wpłynęło sześć ofert o wartości od 319,5 do 424,7 mln zł. Budżet tego fragmentu to 377,6 mln zł.
Komisja przetargowa sprawdzi oferty i wyłoni najkorzystniejsze. Umowy z wykonawcami GDDKiA planuje podpisać w pierwszym kwartale przyszłego roku. Zadaniem wyłonionych w przetargu wykonawców będzie opracowanie dokumentacji technicznej, uzyskanie decyzji zezwolenia na realizację inwestycji drogowej oraz wybudowanie trasy.
Droga ekspresowa
Dwujezdniowa droga ekspresowa będzie prowadziła początkowo wzdłuż obecnej drogi krajowej nr 19, a potem na wschód od niej, omijając Niedrzwicę Dużą, Niedrzwicę Kościelną i Sobieszczany. W miejscowości Lasy przed Kraśnikiem droga ekspresowa przetnie obecną DK19, omijając miasto od wschodu. Zaplanowano budowę pięciu węzłów drogowych, czterech par Miejsc Obsługi Podróżnych, 32 mostów i wiaduktów, dziewięciu przejść dla zwierząt i trzech kładek dla pieszych.
Idea utworzenia szlaku Via Carpatia została zapoczątkowana w 2006 r. w Łańcucie przez ministrów Litwy, Polski, Słowacji i Węgier pod patronatem prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego. Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.), wskazuje budowę szlaku jako priorytet inwestycyjny.
"Korytarz via Carpatia, którego głównym elementem jest droga ekspresowa S19 od granicy ze Słowacją w Barwinku aż do Białegostoku (Knyszyn), i dalej na północ stanowi priorytet w następnych latach, w szczególności w zakresie przyspieszenia prac przygotowawczych, tak by była możliwa jak najszybsza realizacja tego ciągu łączącego kraje Bałtyckie z resztą Unii Europejskiej oraz jej wschodnimi sąsiadami" - napisano w komunikacie.
Całkowita długość szlaku Via Carpatia w Polsce, w zależności od przebiegu w województwie podlaskim, wyniesie od 734 do 761 km.
Autor: MS / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock