Senat nie wniósł w piątek poprawek do kompleksowej nowelizacji ustaw podatkowych, wprowadzającej między innymi tak zwany exit tax. Teraz nowe przepisy trafią do podpisu prezydenta.
Za nowelizacją ustawy o PIT, CIT, Ordynacji podatkowej oraz innych ustaw głosowało 52 senatorów, przeciw było 20.
W czasie debaty nad nowelą oraz podczas posiedzenia komisji senator Kazimierz Kleina z Platformy Obywatelskiej protestował przeciwko tak szybkiemu procedowaniu nad ustawą w drugiej izbie - Sejm uchwalił ustawę we wtorek. Wiceminister Filip Świtała argumentował, że nowela powinna wejść w życie przed 30 listopada, by móc obowiązywać od 1 stycznia 2019 roku. Tym bardziej, że, jak dodał, jej celem jest między innymi walka z optymalizacją podatkową, więc powinna wejść w życie od nowego roku.
Ceny transferowe
Ustawa implementuje między innymi przepisy dyrektywy w zakresie generalnej klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania. Zakłada, że od 1 stycznia 2019 roku informacje o tak zwanych schematach podatkowych, czyli planach i działaniach mających cechy wskazujące na ryzyko optymalizacji podatkowej, będą musiały być przekazywane szefowi KAS. Do przekazywania takich schematów zobowiązani będą na przykład adwokaci lub dorady podatkowi, jeśli dowiedzą się o ich funkcjonowaniu.
Jak mówił podczas prac senackich wiceminister finansów Filip Światała, ma to zniechęcić do stosowania agresywnej optymalizacji podatkowej, ale jest także wykonaniem zobowiązań unijnych. Wśród rozwiązań zawartych w ustawie znalazła się też między innymi zmiana przepisów dotycząca cen transferowych. Zaproponowano na przykład automatyczną analizę danych pobieranych dzięki raportowaniu cen transferowych. Ustawa przewiduje też zmniejszenie obowiązków dokumentacyjnych i wydłużenie terminów - na przykład złożenie informacji o cenach transferowych wydłużono z 3 do 9 miesięcy po zakończeniu roku podatkowego.
Obrót walutami wirtualnymi
Ustawa zakłada preferencyjne opodatkowanie - stawką 5 procent - dochodów generowanych przez prawa własności intelektualnej (Intellectual Property Box - IP BOX, Innovation Box). Ma to sprzyjać rozwojowi innowacyjności. Ponadto w ustawie znalazły się szczególne rozwiązania, odnoszące się do nabywania przez podmioty gospodarcze pakietów wierzytelności. Dokument wprowadza ulgi dla banków spółdzielczych dokonujących wpłat na System Ochrony Instytucjonalnej. Wprowadza też alternatywny sposób opodatkowania emisji euroobligacji. Ustawa przewiduje nowe regulacje dotyczące opodatkowania dochodów z walut wirtualnych.
Przychody z obrotu walutami wirtualnymi, w myśl dokumentu, kwalifikowane będą odpowiednio do przychodów z kapitałów pieniężnych lub zysków kapitałowych. Poniesiona strata z obrotu walutami wirtualnymi nie będzie mogła być odliczona od innych dochodów podatnika, np. ze sprzedaży akcji, czy też z prowadzonej działalności gospodarczej. Wprowadza zmiany dotyczące uszczelnienia systemu poboru tzw. podatku u źródła - od należności licencyjnych, dywidend i odsetek. Ustawa proponuje także zmiany dotyczące klauzuli ogólnej przeciwko unikaniu opodatkowania.
Podatek od wyprowadzki
Do dyrektywy unijnej odwołuje się też propozycja wprowadzenia opodatkowania dochodów z niezrealizowanych zysków (tzw. exit tax).
Firma zamierzająca przenieść się za granicę zapłaciłaby 19 proc. wartości, a osoba fizyczna, rozliczająca się według PIT, 3 proc. (gdy nie ustala się wartości podatkowej składnika majątku) lub 19 proc. aktywów finansowych powyżej 4 mln zł. - Robimy to, co w wielu krajach funkcjonuje. I chcielibyśmy, aby ten podatek funkcjonował już od przyszłego roku. Aby on tak zafunkcjonował, zgodnie z całym trybem legislacji - do końca listopada ten proces legislacyjny powinien się zakończyć - tłumaczyła pod koniec sierpnia minister finansów Teresa Czerwińska. Dodała, że exit tax "to bardzo sprawiedliwe rozwiązanie dla podmiotów, które zarobiły środki na terenie Polski czy innego kraju i chciałyby w tej chwili ze względów podatkowych się przenieść".
Eksperci o exit tax
Zdaniem Grzegorza Cydejki, publicysty ekonomicznego, nowy podatek może niekorzystnie odbić się na poziomie inwestycji w Polsce. - To kolejny z czynników, który może ograniczyć chęć inwestowania w Polsce. Zwłaszcza w sytuacji nierównowagi, gdy Polska będzie miała wprowadzony taki podatek, a inne kraje nie. Wtedy pojawia się ten znak zapytania i pytanie: czy iść do kraju, z którego trudno wyjść? - mówił w programie "Bilans" w TVN24 BiS Grzegorz Cydejko. - To czynnik niepewności. Pośpiech z wprowadzeniem tego podatku jest głównym problemem, bo nie jest nim sam podatek - ocenił. Gość TVN24 BiS dodał, że nawet po wprowadzeniu tego podatku znajdą się sposoby na optymalizację podatkową, która jego zdaniem jest "prawem każdego człowieka". - Jeżeli ktoś w sposób przestępczy unika podatku, to jest przestępcą, ale to są dwie różne sytuacje. Do optymalizacji podatkowej prawo ma każdy. Ten podatek nie ma na celu ściganie przestępców podatkowych, bo ich nie dosięgnie, ale ma spowolnić przepływy aktywów między krajami i poszukiwanie tańszych miejsc - ocenił Cydejko. Ekonomista Marek Zuber stwierdził, że nowy podatek będzie elementem zniechęcającym inwestorów do prowadzenie biznesu nad Wisłą. Ocenił też, że najbogatsi i tak unikną opodatkowania, bo stać ich na najlepsze kancelarie prawne. - Oni znajdą możliwość obejścia tych rozwiązań. Te rozwiązania uderzą przede wszystkim w polskie małe i średnie firmy - wyjaśnił Zuber. Jego zdaniem ten podatek można określić "pańszczyzną". - To obowiązek wykonania pewnej pracy wynikający z przywiązania do ziemi. A to będzie właśnie takie przywiązanie do ziemi, bo jeżeli będziemy chcieli uciec od tej ziemi, to zostaniemy ukarani - dodał ekspert.
Autor: mb//dap / Źródło: PAP, tvn24bis.pl