Złożenie interpelacji poselskiej w sprawie wyjaśnienia okoliczności niezłożenia oferty przetargowej przez Autosan na dostawę autobusów dla wojska - zapowiedzieli w czwartek w Rzeszowie posłowie Platformy Obywatelskiej Zdzisław Gawlik i Krystyna Skowrońska.
Autosan starał się o start w przetargu na 18 autobusów dla wojska. Jego ofertę dotyczącą zamówienia wartego prawie 30 mln zł odrzucono, bo została złożona 20 minut po czasie. - Będziemy chcieli otrzymać pełne wyjaśnienia związane z tym przetargiem, ale także wyjaśnienia od przedstawicieli firmy dotyczące poprawności złożenia oferty przetargowej - powiedziała Skowrońska na konferencji prasowej.
Z kolei Gawlik stwierdził, że Autosan od kwietnia 2016 roku "wygenerował 20 mln zł straty; 12 mln zł za rok ubiegły i ponad 8 mln zł w 2017 roku". Przypomniał, że 30 marca 2016 roku "w blasku fleszy pani premier Beata Szydło w obecności znamienitych osób ogłosiła realizację programu Gospodarka plus". - Przykładem realizacji tego projektu miał być Autosan - mówił były wiceminister skarbu państwa w rządzie PO-PSL.
W ocenie Gawlika, "sytuacja Autosanu przenosi się na inne spółki". Przypomniał, że współwłaściciele sanockiej firmy PIT-Radwar i HSW zainwestowały w sanocką spółkę 52 mln z, przy 3,5 mln zł wsparcia PGZ.
- Problem jest w tym, że gros tych pieniędzy, to są pieniądze dedykowane do Autosanu w formie pożyczki. Gdyby się ziścił scenariusz upadłości w Autosanie, to HSW i PIT-Radwar nie będą mogły odzyskać tych pożyczek - mówił Gawlik. W jego ocenie, zainwestowane w sanocką fabrykę 55,5 mln zł "to są pieniądze zainwestowane przez polskiego podatnika". - Można powiedzieć że każdy z nas zainwestował w Autosan 1,5 zł - dodał.
Zwolnienie dyscyplinarne
Prezes zarządu Autosanu Michał Stachura w wydanym w środę oświadczeniu podkreślił, że osoba odpowiedzialna za złożenie po terminie oferty na dostawę autobusów dla wojska została zwolniona dyscyplinarnie. Dodał, że zawiadomione zostały "odpowiednia organa".
O tym, że osoba odpowiedzialna za tę sytuację została zwolniona w trybie dyscyplinarnym, a Centralne Biuro Antykorupcyjne i Służba Kontrwywiadu Wojskowego zostały powiadomione napisał też w środę na Twitterze wiceszef MON Bartosz Kownacki.
Gdyby organy państwa potwierdziły przypuszczenia, że w sprawie spóźnionej oferty Autosanu na autobusy dla wojska było działanie przestępcze, spółka wniesie o unieważnienia postępowania i wystartuje w ponownym przetargu - zapowiedział prezes PGZ Błażej Wojnicz.
Polska fabryka
Autosan jest jedną z najstarszych fabryk w Polsce, jej początki sięgają 1832 roku. Od 2001 roku firma zaczęła projektować i produkować elementy pojazdów szynowych, zwłaszcza nadwozia szynobusów i tramwajów, współpracowała między innymi z firmami Pesa Bydgoszcz, Newag z Nowego Sącza i z Poznańskimi Zakładami Naprawczymi Taboru Kolejowego. HSW jest jednym z największych w kraju producentów sprzętu wojskowego. Produkuje m.in. samobieżne haubice, transportery opancerzone i wyrzutnie rakiet. Z kolei PIT-Radwar to warszawska firma, która - podobnie jak HSW - należy do PGZ, działa w sektorze radiolokacji.
Autor: mb/ms / Źródło: PAP, tvn24bis.pl
Źródło zdjęcia głównego: autosan.eu