W miejscu przekopu Mierzei Wiślanej rozpoczęły się prace przy budowie mostów zapewniających ciągłość ruchu samochodowego - poinformował Urząd Morski w Gdyni. Jeden z nich ma być oddany do użytku przed rozpoczęciem sezonu turystycznego w 2021 roku. Ponadto trwają prace przy budowie falochronów.
Aktualnie w rejonie Zatoki Gdańskiej wykonywany jest port osłonowy, czyli falochron zachodni i wschodni.
Na falochronie zachodnim wykonano do tej pory 65 procent prac. Urząd Morski w Gdyni, który jest inwestorem całego przedsięwzięcia, poinformował, że pogrążanie tej konstrukcji powinno zakończyć się we wrześniu. Montowane będą także na nim kleszcze i ściągi, konstrukcja zostanie zasypana piaskiem, a następnie kamieniem narzutowym.
"Obecnie trwają prace na morskim odcinku falochronu zachodniego. Budujemy grodze, czyli rząd dwóch ścianek. W najbliższym czasie planujemy rozpocząć główne roboty czerpalne, pozwalające nam na przyjęcie statków ze Skandynawii z kamieniem hydrotechnicznym, który zostanie wykorzystany do budowy narzutów na falochronie wschodnim i zachodnim" - powiedział, cytowany w komunikacie, kierownik robót hydrotechnicznych z konsorcjum NDI/Besix Bartosz Zabłocki.
Dostawy kamienia trafią na budowę nie tylko ze Skandynawii. Jak wskazano w komunikacie, realizowane są już dostawy z polskich kopalń na południu kraju.
Urząd Morski w Gdyni zapewnił, że prace przy kanale żeglugowym toczą się zgodnie z harmonogramem. "W części północnej i południowej wykonywane są roboty ziemne i pogrążane są kolejne ścianki, w miejscu wykonywanej śluzy powstaje szczelna przesłona" - czytamy.
Budowa dwóch mostów
Realizowany obecnie etap inwestycji obejmuje również dwa mosty obrotowe, umożliwiające ciągłe utrzymanie ruchu samochodowego, niezależnie od przepływających kanałem jednostek. "Od początku jednym z założeń było zapewnienie priorytetu ruchu kołowego w rejonie kanału żeglugowego" - wskazano w komunikacie.
Z dwóch, bardziej zaawansowany jest most południowy, którym w połowie przyszłego roku, przed rozpoczęciem sezonu turystycznego, przejadą pierwsze samochody. Kończą się na nim prace żelbetowe, a rozpoczęto wykonywanie ław fundamentowych.
"Zostały już wykonane wszystkie podpory mostu południowego. Trwają końcowe prace żelbetowe związane z wykonywaniem skrzydełek oraz ścianek zaplecznych na podporach skrajnych. W najbliższym czasie planujemy rozpocząć prace żelbetowe na obiekcie północnym" - podkreślił zastępca dyrektora kontraktu konsorcjum NDI/Besix Mariusz Janczewski.
Przekop Mierzei Wiślanej
Jak wskazano w komunikacie, po stronie powstającej na Zalewie Wiślanym sztucznej wyspy pogrążane są kolejne stalowe ścianki szczelne, które wyznaczają jej przyszły kształt. We wrześniu rozpocznie się montaż ściągów ścianki i roboty czerpalne.
Ponadto Urząd Morski w Gdyni czeka na rozstrzygnięcie przetargu na drugą część budowy drogi wodnej - obudowę rzeki Elbląg wraz z nowym mostem w Nowakowie.
Kanał żeglugowy ma mieć około 1 kilometra długości i 5 metrów głębokości.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: mat. pras NDI/Besix