Polska jest czwartym eksporterem mebli na świecie i szóstym największym ich producentem - powiedział w czwartek dyrektor biura Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Producentów Mebli Michał Strzelecki. Ocenił, że w 2018 roku w rankingu eksporterów powinniśmy zająć trzecią pozycję i wyprzedzić Włochy.
Jak zaznaczył podczas czwartkowego spotkania z dziennikarzami Michał Strzelecki, na koniec 2017 roku w polskiej branży meblarskiej było zarejestrowanych ponad 27 tys. przedsiębiorstw. - Na stałe dają one zatrudnienie 151 tys. osób - powiedział. Dodał, że 43 proc. polskich firm sprzedaje w sposób zorganizowany swoje meble za granicę. - 90 proc. produkcji trafia na eksport, 10 proc. pozostaje na rynku polskim - powiedział.
Awans wkrótce?
Głównym odbiorcą mebli z Polski pozostają Niemcy. - Na drugim miejscu plasuje się Wielka Brytania, następnie Czechy i Francja - wyjaśnił. Dodał, że w 2016 roku Polska wyeksportowała meble o wartości 9,2 mld euro. Dało to naszemu krajowi czwartą pozycję w światowym rankingu eksporterów po Chinach, Niemczech, Włoszech. - W światowym rankingu eksporterów mebli powinniśmy w 2018 roku zająć trzecią pozycję. Do Włoch nam naprawdę niewiele brakuje - ocenił. Z kolei, według wstępnych szacunków analityków firmy B+R Studio wartość produkcji sprzedanej branży meblarskiej w 2017 r. wyniosła 46 mld zł. Odnosząc się do wartości sprzedaży w 2018 roku Strzelecki powiedział: - Zakładamy, że produkcja sprzedana powinna zbliżyć się do 50 mld zł, czyli wzrost o ok. 10 proc.
Pora na polską markę
Mówiąc o wyzwaniach stojących przed polską branżą meblarską, wskazał na "wdrażanie nowych technologii", "budowę dużych, silnych i rozpoznawalnych marek, promocję polskiego przemysłu meblarskiego". - Okazuje się, że bardzo dużo naszej produkcji, choćby w Arabii Saudyjskiej, sprzedawane jest jako meble niemieckie - zaznaczył obecny na spotkaniu prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Producentów Mebli Jan Szynaka.
Jak zaznaczył, należy stworzyć "polską markę meblarską w świecie". - Chcemy jako branża łączyć naszą siłę w prezentacji zewnętrznej na szczeblu międzynarodowym - mówił.
Służyć ma temu m.in. program Polskie Meble w PFR, zakładający współpracę w promocji polskiej branży meblarskiej z PAIH w ramach zagranicznych biur handlowych Agencji. Promocji polskiej branży służą też m.in. Międzynarodowe Targi Poznańskie i organizowane w ich ramach targi Meble Polska. W tym roku, jak zapowiedział Józef Szyszka z Międzynarodowych Targów Poznańskich, na tym "wydarzeniu wnętrzarskim" zaprezentuje się ponad 1300 firm i marek. - Targi zajmą powierzchnię 10 boisk piłkarskich - powiedział Szyszka. Ma je odwiedzić 25 tys. zwiedzających z ponad 50 krajów. - Przygotowywane są specjalne kolekcje meblowe na wyłączność - powiedział. Wyjaśnił, że chodzi o tzw. secret rooms, czyli ekspozycje prezentowaną w ramach zamkniętych przestrzeni dla kluczowych kupców, dysponujących największymi budżetami zakupowymi.
- Taka jest specyfika handlowania przy tych poziomach obrotów, jakie osiągamy jeżeli chodzi o meble polskie - powiedział.
Autor: tol//dap / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock