Cyberprzestępcy nie ustają w działaniach. Jedną z ostatnich ofiar ich kampanii jest 51-latek z gminy Ojrzeń pod Ciechanowem w województwie mazowieckim. Mężczyzna otrzymał informację na portalu społecznościowym o rzekomej wygranej kuponu na zakupy, zamiast tego stracił wszystkie oszczędności.
Młodszy aspirant Magda Zarembska z Komendy Powiatowej w Ciechanowie poinformowała, że w poniedziałek do funkcjonariuszy zgłosił się 51-letni mieszkaniec gminy Ojrzeń, który zorientował się, że padł ofiarą internetowego oszustwa. Doszło do niego na jednym z popularnych portali społecznościowych.
"51-latek bez żadnych podejrzeń wykonał kolejne instrukcje"
- Mężczyzna za pośrednictwem jednego z popularnych portali społecznościowych otrzymał ofertę promocyjną banku. Wiadomość ta dotyczyła wygranej w postaci kuponu na zakupy o wartości tysiąca złotych - wyjaśniła Zarembska. Jak zaznaczyła, zgodnie z załączoną przez oszustów informacją, aby otrzymać rzekomy kupon należało najpierw kliknąć w link zamieszczony w przesłanej wiadomości, a następnie podać dane do otrzymania pieniędzy.
- 51-latek bez żadnych podejrzeń wykonał kolejne instrukcje przekazane w wiadomości i podał wrażliwe dane osobowe. Dopiero po jakimś czasie zorientował się, że z jego konta zniknęły wszystkie oszczędności, ponad 9,5 tysiąca złotych - przekazała mł. asp. Magda Zarembska.
Policja przypomina, że phishing, czyli podszywanie się np. pod znane firmy, organizacje czy instytucje zaufania publicznego, "to jedno z najbardziej popularnych, a także skutecznych oszustw internetowych". Apelując o rozwagę, czujność i ostrożność, policja zaleca jednocześnie stosowanie zasady ograniczonego zaufania, nawet wobec znajomych z serwisów społecznościowych.
Oszuści podszywają się pod banki
Cyberprzestępcy podszywają się pod różne banki. Jak informowaliśmy, zespół cyberbezpieczeństwa w Komisji Nadzoru Finansowego (CSIRT KNF) w poniedziałek zamieścił ostrzeżenie przed oszustami podszywającymi się Bank BNP Paribas. Cyberprzestępcy stworzyli fałszywe reklamy w mediach społecznościowych. Oszuści informują w niej o: "1000 zł na zakupy w sklepach dla obecnych posiadaczy konta osobiste".
NASK ostrzegł kilka dni temu przed powrotem kampanii szkodliwego oprogramowania Hydra. Na celowniku oszustów są klienci banku Santander. Przestępcy wysyłają im maile z informacją o ograniczeniu dostępu do konta z powodu braku stosownej aplikacji na urządzeniu mobilnym.
PKO BP w ostatnich tygodniach ostrzegał klientów przed fałszywymi SMS-ami z informacją o niedopłacie do paczki. Na celowniku oszustów znaleźli się też klienci Credit Agricole.
Źródło: PAP, TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock