Odbudowa linii nr 182 dałaby postulowane w regionie od lat kolejowe połączenie konurbacji katowickiej, a obecnie powstającej Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii z Katowice Airport.Cały okres obowiązywania obecnego zamówienia – obejmujący zaprojektowanie odbudowy linii i późniejsze pełnienie nadzoru autorskiego - to 1575 dni. PLK zakładają, że wybrany wykonawca dostarczy m.in. specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót budowlanych w 328 dni od dnia podpisania umowy oraz będzie pełnił nadzór autorski przez 26 miesięcy od dnia podpisania umowy na roboty budowlane.PLK przewidują przy tym rozpoczęcie robót budowlanych w IV kwartale 2019 roku, a ich zakończenie - w II kwartale 2022 roku.
Dojazd do lotniska
Nieeksploatowana obecnie w większości, jednotorowa linia nr 182 łączy Tarnowskie Góry z Zawierciem i przechodzi przez bezpośrednie okolice katowickiego lotniska. Oprócz kompletnego remontu planowana jest jej elektryfikacja. Przedsięwzięcie ma zostać wykonane przy wsparciu unijnych środków.Obecne zamówienie opiera się na dokumentacji przedprojektowej, która została przygotowana - z opóźnieniem - w ostatnich dwóch latach. Zgodnie z jej założeniami odbudowa linii nr 182 ma zapewniać między innymi osiąganie na niej prędkości maksymalnej 140 km/h przez pociągi pasażerskie oraz 80 km/h przez towarowe.
Projekt musi uwzględnić na przykład budowę nowego wiaduktu kolejowego nad autostradą A1.Zamawiana dokumentacja ma zapewniać dwie opcje realizacji odbudowy linii nr 182 - w jednym zadaniu lub w trzech częściach, z których pierwsza umożliwiłaby dojazd do lotniska Katowice od strony Tarnowskich Gór.
Według pierwotnych szacunków PKP PLK czas jazdy na lotnisko z Katowic z wykorzystaniem odbudowanej linii nr 182 miałby wynieść od strony Zawiercia około 45 minut, a przy postoju w Zawierciu - 55 minut.
Koszt budowy
Ogłoszenie przetargu na projekt w obecnej formule oznacza wycofanie się przez PLK z wcześniejszego założenia, że po ukończeniu studium wykonalności (jest już gotowe) mógłby zostać ogłoszony przetarg na prace budowlane w formule "projektuj i buduj".Według poprzedniej powstać miała nowa linia kolejowa na odcinku od Bytomia do Pyrzowic, w pobliżu których mieści się lotnisko. Po jej zarzuceniu w marcu 2015 roku resort infrastruktury i rozwoju zdecydował o remoncie i uruchomieniu dawnej linii z Tarnowskich Gór do Zawiercia.
Pierwotnie zamierzano współfinansować te prace środkami Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020. We wczesnych pracach nad programem wstępnie oszacowano koszt na 331,8 mln zł. Później zmieniono to założenie - przypisując przedsięwzięcie do Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.Chociaż na listach obecnego Krajowego Programu Kolejowego nie wymieniono z nazwy połączenia kolejowego do portu lotniczego Katowice, PLK z końcem ubiegłego roku zapewniały, że mieści się ono na liście podstawowej programu - w przewidzianej do finansowania z POIiŚ pozycji pod nazwą "Infrastrukturalne projekty aglomeracyjne finansowane z Funduszu Spójności" (za 1089,8 mln zł).W dołączonym do obecnej dokumentacji przetargowej wzorze harmonogramu robót pod rubryką "koszt" pojawia się wartość 454,3 mln zł.
Autor: mb/gry / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Wikipedia (CC BY SA 4.0) / PKP PLK