PKP Intercity podpisało umowę z koncernem Alstom na wymianę wykładzin w pociągach Pendolino. Spółka zapłaci za to 682 tysiące euro netto, czyli równowartość ponad 3 milionów złotych. Wymiana wykładzin rozpocznie się na początku listopada - poinformował TVN24 Biznes Cezary Nowak, rzecznik prasowy PKP Intercity.
Rzecznik prasowy PKP Intercity poinformował, że wymiana będzie kosztowała 68 200,00 euro netto na każdym z 10 pojazdów wyprodukowanych przez koncern Alstom. Łącznie wymiana wykładzin w Pendolino (seria ED250) pochłonie zatem 682 tys. euro netto.
Jako pierwszy o sprawie napisał branżowy portal Rynek Kolejowy, zwracając uwagę na cenę metra kwadratowego nowego materiału. - Wymiana jednego metra kwadratowego wykładziny będzie kosztowała 217,00 euro netto - wyjaśnił Cezary Nowak, zaznaczając, że wymiana wykładzin obejmuje pełną flotę pojazdów serii ED250.
Jak dodał, "cena uwzględnia demontaż starej wykładziny oraz elementów wyposażenia pojazdu, oczyszczenie powierzchni, materiałów niezbędnych do montażu, samej wykładziny spełniającej normy kolejowe (w tym rygorystyczne normy palności potwierdzone certyfikatem), a także okres 24-miesięcznej gwarancji".
Wymiana wykładzin w Pendolino
Dlaczego PKP Intercity musi zapłacić za wymianę wykładzin? Rzecznik spółki kolejowej wskazał, że odpłatna wymiana dotyczy tej części wykładzin, która została zniszczona na skutek wypadków i aktów wandalizmu.
- Nie jest to część objęta umową utrzymaniową. Obszary wykładzin podlegające naturalnemu zużyciu zostały wymienione na koszt podmiotu realizującego wieloletni kontrakt utrzymaniowy, tj. Alstom - zaznaczył.
- Wymiana wykładzin wykonana w pojazdach serii ED250 (Pendolino) wynika z ich zużycia eksploatacyjnego (wymiana w ramach utrzymania kontraktowego) oraz uszkodzeń kwalifikowanych jako "wypadki i wandalizm" - są to m.in. plamy z jedzenia, napojów i inne zabrudzenia trudne bądź niemożliwe do usunięcia (które pozostają poza kontraktowymi usługami utrzymania) - wyjaśnił Nowak.
Zapytaliśmy, czy wymiany wykładzin mógł dokonać inny podmiot niż Alstom albo sami pracownicy PKP Intercity. - PKP Intercity nie realizuje we własnym zakresie wymiany wykładzin w żadnych pojazdach kolejowych - odpowiedział rzecznik prasowy.
Według zapowiedzi wymiana rozpocznie się na początku listopada. - Dla zminimalizowania wpływu na dostępność pojazdów zostanie połączona z innymi planowymi czynnościami warsztatowymi - przekazał Cezary Nowak, pytany o ewentualne utrudnienia dla pasażerów w związku z ograniczeniem dostępnej liczby składów Pendolino.
Najpopularniejsi przewoźnicy
Jak wynika z danych Urzędu Transportu Kolejowego, w okresie od stycznia do sierpnia 2023 roku z usług kolei skorzystało 243,99 mln pasażerów.
Polregio to przewoźnik pasażerski, który ma największy udział w krajowym rynku. Spółka przewiozła 26,17 proc. wszystkich pasażerów. Na drugim miejscu znalazła się spółka PKP Intercity z wynikiem na poziomie 18,38 proc. Na ostatnim miejscu podium znalazły się Koleje Mazowieckie - 16,37 proc.
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock