Oświadczenia majątkowe po nowemu. Resort wyjaśnia

posłowie
Harłukowicz: nie przepisów, które by zabraniały Nawrockiemu ujawnianienia oświadczenia majątkowego
Źródło: TVN24
Zbliża się koniec nieczytelnych, niechlujnie wypełnionych oświadczeń majątkowych. Trwają prace nad systemem generowania i przechowywania elektronicznych wersji dokumentów - wskazuje resort cyfryzacji.

O problemie związanym z tym osoby do tego zobowiązane wypełniają swoje oświadczenia majątkowe pisaliśmy wielokrotnie. Głównie w kontekście posłów i senatorów. Ze sposobu wypełniania oświadczeń majątkowych znana była premier Beata Szydło (PiS).

Fragment oświadczenia majątkowego Beaty Szydło za 2022 rok
Fragment oświadczenia majątkowego Beaty Szydło za 2022 rok
Źródło: Sejm.gov.pl

Na przestrzeni lat, co zbiegło się z rozpoczęciem przez Szydło kariery europosłanki, zmienił się styl pisma i oświadczenie majątkowe (np. za 2022 rok) stało się mało czytelne. Do tego stopnia, że odpowiedzi na niektóre pytania można się tylko domyślać.

Fragment oświadczenia Beaty Szydło za 2020 rok
Fragment oświadczenia Beaty Szydło za 2020 rok
Źródło: Sejm.gov.pl

Czytaj więcej w: Ile zarobiła Beata Szydło? Jej oświadczenie majątkowe to łamigłówka

Zmiany w oświadczeniach majątkowych

Oczywiście nie tylko posłowie i senatorzy wypełniają oświadczenia majątkowe. Muszą to robić radni, wójtowie, burmistrzowie, prezydenci czy sędziowie.

Łącznie każdego roku ten obowiązek musi spełnić około 100 tysięcy Polaków. To niemało, a jako że wiele z tych osób jest na świeczniku, to przygląda się im, oraz wypełnionym przez nich dokumentom, Centralne Biuro Antykorupcyjne. Tylko jest kłopot, kiedy nie można ich odczytać.

Stąd CBA postanowiło coś z tym zrobić. Już w styczniu informowało, że przygotuje projekt ustawy o oświadczeniach majątkowych, który ma rozwiązać szereg problemów. Nie tylko ten związany z charakterem czy sposobem wypełniania dokumentów.

Zamiast obowiązujących obecnie 17 wzorów formularzy oświadczeń majątkowych będzie obowiązywał jeden, do tego elektroniczny. Wprowadzone mają być również "jednolite, realne i adekwatne sankcje karne i finansowe".

Nad projektem CBA pracują Ministerstwo Cyfryzacji oraz resort spraw wewnętrznych i administracji. Postanowiliśmy je zapytać, jak wygląda postęp prac.

"Zbieranie potrzeb i wymagań"

Jowita Bieda z biura komunikacji MC w odpowiedzi na nasze pytania poinformowała, że "projekt jest obecnie na etapie zbierania potrzeb i wymagań od wszystkich osób i instytucji w niego zaangażowanych".

- Projekt budowy Centralnego Rejestru Oświadczeń Majątkowych zakłada stworzenie nowego rejestru państwowego. Rejestr ten umożliwi: wgląd w jawne oświadczenia majątkowe dla osób uprawnionych, dostęp do danych dla instytucji odpowiedzialnych za ich analizę i kontrolę, a także składanie i poprawianie oświadczeń przez osoby zobowiązane - wskazała przedstawicielka resortu cyfryzacji.

Dalej wskazuje, że celem budowy rejestru jest umożliwienie pełnej cyfryzacji: • formularzy oświadczeń majątkowych, zastępując siedemnaście dotychczas obowiązujących wzorów, • procesu informowania o konieczności złożenia oświadczenia, • procesu złożenia przez zobowiązanego oświadczenia majątkowego, • procesu analizy i kontroli złożonych oświadczeń majątkowych, • scentralizowanie i ustandaryzowanie źródła danych dla usług oraz • migracja zelektronizowanych oświadczeń i digitalizacja papierowych oświadczeń.

Nowy rejestr ma w założeniu okazać się pomocny zarówno dla instytucji, które zajmują się zbieraniem, analizą i kontrolą oświadczeń majątkowych, a także osób, które muszą je składać. Jakich? Tego jeszcze nie wiemy.

- Projekt ustawy przygotowywany przez Centralne Biuro Antykorupcyjne określi, które instytucje będą miały dostęp do rejestru i w jakim zakresie - wskazała Bieda.

Pilotaż w 2026 roku

Ministerstwo Cyfryzacji poinformowało nas, że na ten rok zaplanowano analizę i opracowanie koncepcji technicznej systemu.

- W 2026 roku zaplanowano uruchomienie pilotażowe dla wybranej grupy użytkowników, aby zebrać uwagi i potrzeby, które zostaną uwzględnione w ostatecznej wersji systemu - poinformowała nas przedstawicielka resortu.

Pojawienie się rejestru nie oznacza, że składający oświadczenia będą mieli nowe obowiązki. Jak bowiem wskazano w odpowiedzi na nasze pytanie, "rozwiązania przyjęte w systemie będą uwzględniać wymagania płynące z przepisów ustawy", a "sam system nie stanowi źródła nowych obowiązków, jest wsparciem dla ich realizacji wynikających z przepisów".

Nad częścią rozwiązań związanych z nowymi przepisami pracuje MSWiA, do którego również zwróciliśmy się z pytaniami m.in. o to, jakie dodatkowe uprawnienia uzyskają służby w związku z wprowadzeniem nowego systemu, jednak do momentu publikacji nie otrzymaliśmy odpowiedzi.

Wcześniej o tym, że dwa resorty pracują nad ustawą o oświadczeniach o stanie majątkowym, napisał portal money.pl.

Zobacz także: