Rada Ministrów przyjęła projekt, w którym odroczony został powrót stawek VAT do wysokości 22 i 7 procent. W projekcie znalazło się natomiast dofinansowanie inwestycji transportowych - wynika z komunikatu Centrum Informacyjnego Rządu.
Chodzi o przygotowany w resorcie finansów projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu przeciwdziałania społeczno-gospodarczym skutkom COVID-19.
Warunki powrotu niższych stawek
Przedstawiciele PiS w ostatnich latach zapowiadali powrót do stawek VAT na poziomie 22 i 7 procent, które podwyższone zostały o 1 punkt procentowy w 2011 roku przez rząd koalicji Platformy Obywatelskiej i Polskiego Stronnictwa Ludowego. Zapowiadano wówczas, że podwyżka stawek VAT do 8 i 23 procent jest tymczasowa, ale w kolejnych latach została ona utrzymana.
Jak napisano w wykazie prac legislacyjnych i programowych rządu, z powodu epidemii i konieczności odbudowy gospodarki obniżka stawek VAT o 1 punkt procentowy od 2021 roku nie byłaby uzasadniona.
Jak dowiadujemy się z komunikatu CIR, powrót do niższych stawek nastąpi w roku następującym po roku, w którym zostaną spełnione dwa warunki.
Pierwszym jest zastosowanie stabilizującej reguły wydatkowej, drugim osiągnięcie określonych wskaźników: relacja państwowego długu publicznego netto do produktu krajowego brutto nie większa niż 43 proc. oraz suma corocznych różnic pomiędzy wartością relacji wyniku nominalnego do produktu krajowego brutto oraz poziomem średniookresowego celu budżetowego nie mniejsza niż -6 proc..
Oznacza to, że obniżenie stawek VAT zostanie powiązane z trwale dobrą kondycją budżetu.
Inwestycje transportowe
Jak podało CIR, rząd chce przeciwdziałać negatywnym skutkom pandemii COVID-19 poprzez finasowanie ważnych zadań związanych z inwestycjami transportowymi, które mają pomóc Polsce w powrocie na szybką ścieżkę wzrostu gospodarczego. Chodzi m.in. o dodatkowe wsparcie dla Funduszu Dróg Samorządowych, dofinansowanie Polskich Linii Kolejowych oraz budowę i modernizację przystanków kolejowych. W 2020 r. na cele te zostanie przeznaczone ponad 5,5 mld zł.
Według CIR w 2020 r. rząd zwiększy dotację z budżetu państwa do Funduszu Dróg Samorządowych na dofinansowanie inwestycji na drogach samorządowych o 3,8 mld zł, w tym przekaże 1,1 mld zł przewidziane na 2021 r. Na rozwiązaniu mają skorzystać także firmy budowlane.
Ponadto - poinformowano w komunikacie - z budżetu państwa przekazane zostanie 850 mln zł na podwyższenie kapitału zakładowego PKP PLK SA. Wyjaśniono, że spółka realizuje obecnie największy program inwestycyjny w historii polskiego kolejnictwa o wartości ok. 75 mld zł. Wsparcie zostanie przeznaczone na zakup środków trwałych, takich jak maszyny, urządzenia lub nieruchomości. Dzięki temu zwiększy się potencjał inwestycyjny spółek zależnych PLK SA. Spółki te staną się również atrakcyjnym partnerem w dużych kontraktach lub samodzielnym podmiotem przy mniejszych inwestycjach.
Rząd przekaże także 1 mld zł na podwyższenie kapitału zakładowego PLK SA. Środki zostaną przeznaczone na zadania związane z budową, przebudową, rozbudową lub modernizacją przystanków kolejowych oraz infrastrukturą towarzyszącą. Rozwiązanie to umożliwi realizację Programu budowy/modernizacji przystanków kolejowych na lata 2020-2025, którego wykonawcą będzie PKP PLK. Według rządu, realizacja programu zwiększy mobilność społeczeństwa oraz umożliwi polskim firmom budowlanym start w postępowaniach przetargowych.
Co jeszcze przewiduje projekt?
Ponadto rząd chce, by środkami budżetowymi mógł zostać zasilony Fundusz Wsparcia Policji, Fundusz Wsparcia Straży Granicznej oraz Fundusz Wsparcia Państwowej Straży Pożarnej (na realizację zadań dotyczących bezpieczeństwa publicznego), a także Fundusz Solidarnościowy (ze względu na realizację ważnych społecznie zadań).
Umożliwiona zostanie także kontynuacja zadań realizowanych w ramach Programu Maluch plus, rozpoczętych w 2020 r. – maksymalnie do 30 listopada 2021 r.
Poza tym projekt przewiduje, że wydłużony zostanie czas, do którego będzie można wydawać środki budżetowe wskazane jako tzw. wydatki niewygasające. Oznacza to, że wydatki z 2020 r. będą mogły być realizowane również w kolejnym roku - do 30 listopada. Dzięki temu możliwa będzie realizacja przedsięwzięć, które były zaplanowane w 2020 r., a które m.in. na skutek COVID-19, nie zostaną ukończone. Tym samym ostateczny termin ich realizacji zostanie wydłużony maksymalnie do 30 listopada 2021 r.
Ustawa ma obowiązywać z dniem następującym po dniu ogłoszenia, natomiast przepisy dotyczące stawek VAT powinny wejść w życie przed 31 października 2020 r.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock