Premier Mateusz Morawiecki przedstawił w środę szczegóły trzeciego etapu "odmrażania" gospodarki. Zmiany zaczną obowiązywać od 18 maja i dotyczą między innymi otwarcia salonów fryzjerskich i kosmetycznych.
W związku z tym wytyczne dla tych branż przygotowało Ministerstwo Rozwoju:
OGLĄDAJ TVN24 W INTERNECIE NA TVN24 GO
- w salonach fryzjerskich powinna obowiązywać zasada: jeden fryzjer z zestawem czystych narzędzi dla jednego klienta: grzebienie, nożyczki, spinki, szczotki. Dodano, że wymagane jest też zachowanie 1,5 metra odległości między stanowiskami pracy i pracownikami.
- Ministerstwo zaleca też fryzjerom codziennie przed rozpoczęciem pracy pomiar temperatury ciała przy pomocy termometru bezdotykowego. W przypadku wystąpienia objawów choroby należy natychmiast odsunąć pracownika od pracy.
- Dla bezpieczeństwa klientów fryzjerzy są zobowiązani do noszenia rękawiczek, maseczek, a nawet gogli i przyłbic przy wykonywaniu usług, a także stosowania odzieży ochronnej lub dedykowanej odzieży roboczej.
- Wytyczne obligują też do przyjmowania tylko osób zdrowych i niebędących w kwarantannie lub pod nadzorem epidemicznym.
- Napoje można serwować wyłącznie w opakowaniach jednorazowych. Należy również oczyszczać każdą dotykaną powierzchnię kilka razy w ciągu dnia pracy, a zabezpieczania i dezynfekcji urządzeń i mebli zabiegowych dokonywać po każdym kliencie.
- Klienci będą zobowiązani do umawiania wizyt przez internet lub telefon. Klient w salonie powinien "zachować bezpieczną odległość 1,5 m, mijając się z innymi osobami w salonie, nosić jednorazowe maseczki i rękawiczki oraz dokonywać płatności w sposób bezkontaktowy" - poinformowało ministerstwo.
- W przypadku braku możliwości zapewnienia minimum 1,5 m odległości pomiędzy stanowiskami dla klientów, MR rekomenduje zainstalowanie ekranów ochronnych (przepierzenia, ścianki) pomiędzy stanowiskami. Przepierzenia powinny być wykonane z materiału nieprzepuszczającego powietrze, np. plexi skutecznie oddzielającej pracowników. W salonie nie ma możliwości skorzystania z poczekalni.
- Klienci nie będą mogli również używać telefonów komórkowych.
- Od zakończenia usługi do przyjęcia kolejnego klienta powinno upłynąć tyle czasu, ile wymagane jest przy zastosowaniu danego środka do dezynfekcji.
- Klienci powinni też: zachować bezpieczną odległość 2 m, mijając się z innymi osobami w salonie, nosić jednorazowe maseczki i rękawiczki i dokonywać płatności w sposób bezkontaktowy.
Wytyczne dla salonów kosmetycznych
W przypadku salonów kosmetycznych resort zaleca zastosować dodatkowe przepierzenia, aby oddzielić personel od klienta na stanowiskach manicure. Przepierzenie powinno umożliwić przełożenie dłoni.
MR przestawiło też inne wytyczne:
- Świadczenie usług w salonach kosmetycznych powinno odbywać się w systemie zmianowym i rotacyjnym. Dopuszczalna jest praca tego samego zespołu przez cały dzień. Przed rozpoczęciem pracy, tuż po przyjściu do gabinetu, pracownicy powinni obowiązkowo umyć ręce wodą z mydłem. - Dla bezpieczeństwa klientów pracownicy mają nosić specjalistyczny strój adekwatny do wykonywanego zabiegu, na przykład fartuch jednorazowy lub tekstylny prany w minimum 60 stopniach Celsjusza, a także nosić maseczkę ochronną i/lub przyłbicę albo gogle.
- Pracownicy powinni też obowiązkowo nosić rękawiczki przy wykonywaniu usługi (zmieniane każdorazowo po wykonaniu usługi) - jeśli rodzaj wykonywanego zabiegu na to pozwala. - Z kolei wytyczne dla klientów salonów kosmetycznych przewidują, że na zabiegi powinni przychodzić bez osób towarzyszących. Klienci będą też zobligowani do zasłaniania nosa i ust oraz do noszenia rękawic ochronnych (jeśli jest to możliwe ze względu na rodzaj wykonywanego zabiegu). - Klienci nie będą też mogli używać telefonów komórkowych w trakcie wykonywania usługi.
- W zależności od rodzaju wykonywanego zabiegu gabinet powinien zapewnić klientom peniuar jednorazowy lub zastępczo inne rozwiązanie spełniające jego funkcję, bieliznę jednorazową, podkład jednorazowy. - Po zakończeniu zabiegu należy zabezpieczyć urządzenie, które było w jego trakcie używane. Każdorazowo powinno się zdezynfekować jego panel sterowania, a jeżeli urządzenie na to nie pozwala, należy opcjonalne foliować panel. - MR zaleca też rezygnację z serwowania ciepłych napojów. Sugerowane jest zapewnienie wody do picia w opakowaniach jednorazowych lub podawane przez personel w kubkach jednorazowych z dystrybutora.
- Natomiast klienci powinni przychodzić na zabiegi bez osób towarzyszących. Są oni też zobligowani do zasłaniania nosa i ust oraz do noszenia rękawic ochronnych (jeśli jest to możliwe ze względu na rodzaj wykonywanego zabiegu).
Zalecenia dla restauracji
"Usługi gastronomiczne – przy zachowaniu określonych ograniczeń i obostrzeń dot. bezpieczeństwa i higieny pracy – będą mogły być świadczone w kawiarniach, restauracjach i strefach gastronomicznych (food court), zarówno na miejscu jak i na wynos" - przypomina MR w komunikacie. Jak pisze MR w przypadku usług na miejscu należy:
- przynosić zamówienia na tacach.
- myć i dezynfekować tace każdorazowo w sytuacji, gdy istnieje możliwość przeniesienia się na nie wirusa (np. gdy ktoś w pobliżu kichnął). W przypadku usługi na wynos MR zaleca:
- wydawanie zamówień na ladzie w papierowych torbach, tace wydawane na życzenie klienta
- bezkontaktowe wydawanie zamówień
- zapewnienie bezpieczeństwa przy korzystaniu z ekranów do składania zamówień (tzw. kiosków) poprzez np. dozownik z płynem do dezynfekcji rąk bądź jednorazowe rękawiczki i regularne (kilka razy dziennie), przecieranie powierzchni ekranów
MR podkreśla też, że:
- Z sali jadalnej należy usunąć wszelkiego rodzaju dodatki (tj. cukier, jednorazowe sztućce, wazoniki, serwetniki); wydawać je będzie obsługa bezpośrednio do złożonego zamówienia. - Strefy gastronomiczne zostaną również otwarte w galeriach i centrach handlowych. - Właściciel restauracji powinien stworzyć takie warunki pracy, które będą gwarantowały zachowanie bezpiecznych odległości pomiędzy pracownikami. A tam, gdzie to możliwe, wykorzystywać do komunikacji telefonów komórkowych i internetu. - Należy też dbać o zachowanie bezpiecznych odległości i środków higieny dla gości oraz regularnie dezynfekować powierzchnie w restauracjach i kawiarniach z miejscami do siedzenia. - Osoby stojące w kolejce powinny zachować 2-metrowy dystans. Wymagana jest również dezynfekcja rąk przy wejściu na teren lokalu. Dozowniki z płynem do dezynfekcji powinny się znajdować w obszarze sali jadalnej (przy punktach składania zamówień/ kasowych) oraz przy wyjściu z toalet. - Do właścicieli lokali gastronomicznych należy też ustalenie i kontrola maksymalnej liczby gości, która w danym momencie w nim przebywa. Natomiast kucharze oraz kelnerzy powinni nosić maseczki, oraz rękawiczki. Po zakończeniu obsługi gości, stoliki powinny być każdorazowo dezynfekowane. - Odległość od krańca blatu jednego stolika do krańca blatu drugiego stolika powinna wynosić 1,5 m lub 1 m w przypadku oddzielenia stolików przegrodami o wysokości minimum 1 m (ponad blat stolika).
Autorka/Autor: mb
Źródło: PAP