W Polsce 11 listopada obchodzimy Narodowe Święto Niepodległości. Kalendarze świąt nietypowych wskazują, że Dzień Singla przypada na 15 lutego, co ma stanowić odpowiedź na wcześniejsze święto zakochanych. Od kilku lat popularność zyskuje jednak tak zwany chiński Dzień Singla, wypadający 11 listopada. Na czym polega przybierający na sile fenomen święta "podwójnej jedenastki"?
Narodowe Święto Niepodległości obchodzone jest w Polsce 11 listopada dla upamiętnienia odzyskania niepodległości w 1918 roku. Tego dnia sklepy są zamknięte. Liczne sieci handlowe i platformy sprzedażowe zachęcają jednak klientów do zakupów internetowych, proponując im atrakcyjne promocje. Powodem ma być wywodzący się z Chin zwyczaj obchodzenia Dnia Singla. Obniżki z tej okazji najmocniej promują tamtejsze serwisy sprzedażowe, ale coraz częściej przyłączają się do nich inne sieci handlowe.
11 listopada - Dzień Singla?
Geneza chińskiego Dnia Singla jest niejasna. Jedna z teorii na temat jego powstania, którą przedstawia Business Insider, głosi, że został on wymyślony w latach 90. przez grupę studentów Uniwersytetu Nankińskiego, a następnie został spopularyzowany w innych regionach Państwa Środka. BBC sugeruje, że za wyborem 11 listopada na dzień obchodów dnia samotnych stoi symbolika czterech jedynek, które składają się na tę datę.
Dzień Singla zyskał popularność w 2009 roku, kiedy to koncern Alibaba (właściciel AliExpress) po raz pierwszy wprowadził z tej okazji obniżki cen na prowadzonych przez siebie platformach sprzedażowych. Wraz ze zwiększającą się z tej okazji ilością dochodów chińskiego giganta, do obchodów marketingowego święta zaczęli przyłączać się inni sprzedawcy. Dzień Singla w krótkim czasie stał się międzynarodowym hitem.
Dochody wyższe niż w Black Friday
W 2013 roku przychody chińskich sprzedawców odnotowane podczas Dnia Singla po raz pierwszy przewyższyły przychody, jakie wygenerował amerykański Black Friday. W 2020 roku wartość zamówień na wszystkich platformach, należących do grupy Alibaba, przekroczyła 130 miliardów dolarów (wówczas równowartość około 505 miliardów złotych). W międzyczasie koncern przestał określać 11 listopada mianem Dnia Singla. Zamiast tego zaczął używać wykreowanej przez siebie nazwy "Dzień Podwójnej Jedenastki", by odciąć się od niekomercyjnej genezy święta. Obecnie oba zwroty funkcjonują zamiennie.
Z zapowiedzi chińskiego koncernu wynika, że podczas tegorocznego Dnia Singla firma zaoferuje klientom promocje oferowane przez ponad 290 tysięcy marek, w tym marki luksusowe, takie jak Moncler czy Ferrari.
Dzień Singla w Polsce
Mimo że 11 listopada w Polsce obchodzone jest Narodowe Święto Niepodległości, chiński Dzień Singla w ciągu ostatnich kilku lat również zyskuje na popularności. Oprócz propozycji oferowanych przez chińską platformę, konsumenci mogą także skorzystać z promocji wprowadzanych przez setki innych sprzedawców. Obniżki z tej okazji zapowiedziały już sieci perfumerii, sprzedawcy elektroniki, artykułów gospodarstwa domowego, ubrań czy biżuterii i inni.
Źródło: BBC, Business Insider, TVN24.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock