Wojewoda mazowiecki wydał decyzję lokalizacyjną dla inwestycji Centralny Port Komunikacyjny. Obejmuje ona część lotniskową, drogową i kolejową. Decyzja umożliwia spółce CPK składanie wniosków o pozwolenie na budowę.
Wojewoda mazowiecki przypomniał w czwartek, że wniosek o decyzję lokalizacyjną złożyła spółka CPK. - W dniu wczorajszym wydałem decyzję lokalizacyjną do inwestycji o nazwie Centralny Port Komunikacyjny - powiedział na konferencji prasowej Mariusz Frankowski.
Droga do składania wniosków o pozwolenia
Podkreślił, że decyzja otwiera spółce CPK drogę do składania wniosków o pozwolenia na budowę.
Jak dodał, inwestycja ta ma "ogromy charakter: 2 tys. 339 działek; 2,6 tys. hektarów terenów położonych na terenie trzech gmin: Baranów, Teresin i Wiskitki". - To jest decyzja, która obejmuje trzy komponenty: kolejowy, drogowy i lotniskowy - wskazał.
Spółka CPK w połowie grudnia przekazała do wojewody mazowieckiego listę działek nabytych w ramach Programu Dobrowolnych Nabyć.
- Uzyskanie decyzji lokalizacyjnej jest kluczowym elementem projektu Centralny Port Komunikacyjny - podkreślił w czwartek minister infrastruktury Dariusz Klimczak. - Mamy decyzję lokalizacyjną dla budowy najnowocześniejszego lotniska w Europie, które powstanie w środkowej Polsce - dodał minister. Jak wskazał, uzyskanie decyzji lokalizacyjnej jest kluczowym elementem projektu CPK. Przypomniał, że projekt CPK przewiduje budowę nie tylko lotniska, ale i Kolei Dużych Prędkości. - W ostatnim czasie udało nam się podpisać 60 ważnych umów opiewających na kwotę ponad 8 miliardów złotych - dodał Klimczak. Szef MI zapowiedział, że "jeszcze w tym miesiącu spółka CPK wystąpi o finansowanie europejskie na budowę tunelu dla Kolei Dużych Prędkości w Łodzi". - Przypomnę, ogłosiliśmy przetarg na realizację tej budowy. W tym roku zostanie wyłoniony wykonawca - dodał.
O CPK
Centralny Port Komunikacyjny (CPK) to strategiczna inwestycja, której celem jest stworzenie nowoczesnego systemu transportowego kraju, integrującego w efektywny sposób transport lotniczy, kolejowy i drogowy.
Poza lotniskiem inwestycja obejmuje przebudowę krajowego systemu transportu kolejowego, jako alternatywy dla transportu drogowego, przy zapewnieniu trwałej integracji aglomeracji warszawskiej i łódzkiej. Projekt obejmuje węzeł przesiadkowy dla transportu publicznego oraz dworzec kolejowy zintegrowany z lotniskiem, który zapewni możliwość obsługi pociągów dalekobieżnych i aglomeracyjnych oraz możliwość obsługi ruchu przesiadkowego.
W ubiegłym roku został przyjęty i zaprezentowany projekt budowlany terminala lotniska, dworca kolejowego i węzła przesiadkowego. Projekt został przygotowany przez konsorcjum Foster and Partners i Buro Happold oraz 30 innych firm projektowych, a w pracach nad nimi brało w sumie udział 500 projektantów z różnych branż. Projekt zakłada, że w pierwszym etapie lotnisko CPK będzie miało przepustowość ok. 34 mln pasażerów rocznie – z możliwością dalszej rozbudowy.
W ramach inwestycji kolejowych CPK zakładane jest wykorzystanie nowych linii przez pasażerskie pociągi dalekobieżne dużych prędkości, łączące najważniejsze aglomeracje, a także przez szybkie pociągi obsługujące ośrodki regionalne.
Co więcej, do trzech pasów poszerzona zostanie autostrada A2 między Warszawą a Łodzią. Do 2032 roku planowane jest wybudowanie odcinka KDP z Warszawy do Łodzi i do 2035 roku do Poznania i Wrocławia.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock