Komisja Nadzoru Finansowego prowadzi czynności po skargach klientów dotyczących realizacji usług przez Cinkciarz.pl - podała KNF. Do sprawy odniósł się też Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).
Informację, że klienci Cinkciarz.pl napotykają znaczące opóźnienia w przelewach otrzymaliśmy na Kontakt24. Internauta, który skontaktował się z nami, wskazywał, że na swój przelew w wysokości pięciu tysięcy złotych czeka od kilku dni.
Po tej publikacji dostaliśmy sygnały od kolejnych osób o zwłoce w realizacji transakcji.
Sam kantor regularnie publikuje komunikaty, z których wynika, że "realizacje transakcji wymiany walut i przekazów pieniężnych w Cinkciarz.pl mogą trwać nieco dłużej niż zwykle. Jest to spowodowane problemami technicznymi, nad rozwiązaniem których pracujemy".
"Dokładamy wszelkich starań, aby w najbliższym czasie wyeliminować usterkę i usprawnić system IT. Prace informatyczne trwają i powinny zostać ukończone do końca października" - zapewnia firma.
KNF "prowadzi czynności"
"Skargi klientów dotyczące realizacji usług wymiany walut realizowanej przez Cinkciarz.pl są znane Urzędowi Komisji; między innymi w związku z tymi zdarzeniami prowadzone są przez KNF czynności w odniesieniu do działalności Conotoxia sp. z o.o., a także Cinkciarz.pl" - poinformowała we wtorek KNF.
Jak wyjaśniła KNF, działalność kantorów internetowych, takich jak Cinkciarz.pl, nie jest regulowana i nie podlega nadzorowi Komisji Nadzoru Finansowego. Jednocześnie - jak wytłumaczyła - Cinkciarz.pl jest agentem oraz jedynym udziałowcem spółki Conotoxia, która posiada zezwolenie KNF na świadczenie usług płatniczych w charakterze krajowej instytucji płatniczej (KIP).
"Conotoxia sp. z o.o. obsługuje klientów Cinkciarz.pl w zakresie, w jakim w uzupełnieniu usługi wymiany walut klienci Cinkciarz.pl chcą skorzystać z usługi płatniczej polegającej na transferze środków do innego (niż klient) odbiorcy (np. na rachunek swojego zagranicznego kontrahenta lub rachunek do spłaty kredytu hipotecznego w banku)" - dodano.
Skargi dotarły do UOKiK
Do sytuacji klientów odniósł się również Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. "Dostaliśmy 13 skarg od konsumentów dotyczących Cinkciarz.pl. Analizujemy te sygnały, nie wykluczamy podjęcia działań w najbliższym czasie" - poinformował UOKiK.
KNF przekazała też, że nieregulowana działalność kantorów internetowych dotyczy modelu, w którym klient przekazuje bezgotówkowo przedsiębiorcy (na rachunek płatniczy przedsiębiorcy prowadzącego kantor internetowy) środki pieniężne w określonej walucie, w celu wykonania przez tego przedsiębiorcę usługi wymiany tych środków, po umówionym kursie, na środki pieniężne w innej walucie.
Wyjaśniono, że działalność prowadzona w takim modelu nie jest działalnością w zakresie usług płatniczych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych. Dodano, że kantor internetowy wchodzi w posiadanie środków klienta na podobnej zasadzie, jak sklepy internetowe przyjmujące zapłatę za wysyłany następnie produkt.
Jak podał Cinkciarz. pl na swojej stronie stronie internetowej, firma jest zarejestrowana w Polsce i dostarcza usługę internetowej wymiany walut w trzech modelach transakcyjnych. Jest członkiem SWIFT (Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication).
Źródło: PAP, tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock