Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) w czwartek zaprezentowała koncepcję architektoniczną nowego lotniska przesiadkowego. - Naszą ambicją jest stworzenie dostępnego i czytelnego budynku, który poprawi wrażenia z podróży - podkreślił Grant Brooker, Head of Studio, Foster + Partners. W kolejnym etapie ma zostać opracowany projekt budowlany.
Według spółki CPK przyjęcie koncepcji architektonicznej lotniska, przygotowanej przez brytyjskie konsorcjum Foster + Partners i Buro Happold, oznacza przejście do kolejnego etapu, czyli opracowania projektu budowlanego. - Nasz projekt CPK koncentruje się na pasażerach. Naszą ambicją jest stworzenie dostępnego i czytelnego budynku, który poprawi wrażenia z podróży - podkreślił Grant Brooker, Head of Studio, Foster + Partners.
Wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK wyraził przekonanie, że "ta nowoczesna architektura, która została opracowana przy udziale projektantów ze światowej czołówki, stworzy gigantyczne możliwości biznesowe, przyciągnie inwestycje zagraniczne i będzie stymulować gospodarczo nie tylko Polskę, ale cały region Europy Środkowo-Wschodniej".
Projekt koncepcyjny Centralnego Portu Komunikacyjnego
W czwartek pokazano, jak ma wyglądać terminal pasażerski, czyli "serce CPK", a także ściśle zintegrowana z nim główna stacja kolejowa i węzeł przesiadkowy.
Spółka wskazała, że "centralnym elementem multimodalnego węzła CPK będzie atrium, które pod jednym dachem w kształcie 'diamentu' połączy przestrzeń przesiadkową dla pasażerów lotniska, dworca kolejowego i autobusowego". "Atrium to swoisty przestronny 'przedpokój portu lotniczego'. Spotka się tu większość pasażerów niezależnie od środka transportu, którym dotrą na lotnisko" - czytamy w komunikacie.
Terminal pasażerski lotniska, który ma zająć powierzchnię około 400 tys. m2 będzie zlokalizowany na dwóch poziomach. Zgodnie z zapowiedziami, terminal będzie połączony bezpośrednio z czterema modułowymi pirsami, czyli przedłużoną częścią terminala pasażerskiego, z możliwością rozbudowy w przyszłości, kiedy pojawi się takie zapotrzebowanie rynkowe.
"We wszystkich strefach terminala pasażerowie będą mieli do dyspozycji dwukierunkowe ruchome chodniki, co pozwoli zminimalizować czas przesiadek i podwyższy standard obsługi" - wskazano.
Oprócz tradycyjnych punktów do odprawy terminal ma być wyposażony w samoobsługowe stanowiska tzw. self-bag drop i kioski z możliwością obsługi biometrycznej. "Kontrola bezpieczeństwa i dokumentów ma być prowadzona m.in. przy pomocy skanerów CT, które odwzorowują trójwymiarowy obraz bagażu, i automatycznych bramek" - podkreśliła spółka CPK.
Z kolei dworzec kolejowy CPK ma się składać z sześciu podziemnych peronów, 12 torów, obsługujących pociągi regionalne i dalekobieżne. "Perony będą zadaszone w taki sposób, że da się wygodnie dotrzeć suchą stopą do dworca, który znajdzie się w atrium po północnej stronie terminalu i będzie z nim połączony" - zapewniono. Z dworca kolejowego pasażerowie mają otrzymać dogodne przejście do dworca autobusowego i Airport City, czyli najbliższego otoczenia CPK. W pobliżu dworca autobusowego inwestor przewiduje hotele, które mają być pierwszymi zabudowaniami Airport City.
Centralny Port Komunikacyjny
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze około 3 tys. ha ma być wybudowany port lotniczy, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie.
Zgodnie z zapowiedziami, w skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które mają umożliwić przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godziny.
Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego budzi emocje. Wielka inwestycja z fazy planowania wchodzi w fazę projektu, co dla setek ludzi oznacza wyrok: będą musieli opuścić ziemię, o którą ich rodziny dbały od pokoleń. W Baranowie i okolicach coraz częściej słychać, że lotnisko może być zbudowane na ludzkiej krzywdzie.
Według zapowiedzi spółki CPK, pierwszy etap lotniska, czyli dwie równoległe drogi startowe i infrastruktura do obsługi 40 mln pasażerów, ma zostać uruchomiony w 2028 roku. "Plan Generalny CPK zakłada, że następnie port będzie w sposób modułowy rozbudowywany. Jak wynika z prognoz Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Lotniczych (IATA), w 2060 r. lotnisko może obsługiwać do 65 mln pasażerów" - czytamy w czwartkowym komunikacie.
CPK ma zostać uruchomiony w 2028 roku wraz z węzłem kolejowym i odcinkiem Kolei Dużych Prędkości Warszawa - Łódź. Reszta inwestycji kolejowych CPK jest zaplanowana do połowy kolejnej dekady.
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: CPK