Wartość inwestycji amerykańskich w Polsce na koniec pierwszego kwartału 2018 roku mogła sięgnąć 130 miliardów złotych - wynika z raportu KPMG i Amerykańskiej Izby Handlowej w Polsce. Firmy zza Atlantyku utworzyły w Polsce 220 tysięcy miejsc pracy.
Według raportu "Inwestycje amerykańskie w Polsce. Partnerstwo dla sukcesu na kolejne 100 lat!" rozbudowana sieć partnerów biznesowych świadczy o wysokim poziomie integracji amerykańskich firm, które przyczyniają się do tworzenia wartości dodanej w polskiej gospodarce.
Minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz podkreśliła w liście do uczestników czwartkowego Polsko-Amerykańskiego Szczytu Gospodarczego, że "amerykańscy partnerzy są jednymi z kluczowych kontrahentów na naszym rynku".
Ścisła czołówka
Firmy ze Stanów Zjednoczonych należą do ścisłej czołówki zagranicznych inwestorów w Polsce. "Według oficjalnych danych w 2016 roku zainwestowali nad Wisłą blisko 80 mld zł. Szacunki Amerykańskiej Izby Handlowej w Polsce (Am-Cham) pokazują, że wartość ta po pierwszym kwartale 2018 roku mogła sięgnąć 130 mld zł" - czytamy.
Z kolei wymiana handlowa między Polską a Stanami Zjednoczonymi przekracza 43 mld zł. W 2016 roku do Polski trafiły towary o łącznej wartości 23,4 mld zł, Polska wyeksportowała do USA zaś produkty warte 20 mld zł - podano.
Zza Atlantyku najczęściej były sprowadzane maszyny i urządzenia mechaniczne, statki powietrzne oraz przyrządy optyczne, czy fotograficzne. Amerykanie natomiast chętnie kupowali u nas maszyny i urządzenia, sprzęt elektroniczny oraz meble.
Według raportu firmy z kapitałem amerykańskim są jednymi z największych zagranicznych pracodawców. W 2015 roku pracowało w nich ponad 210 tys. osób, a według Amerykańskiej Izby Handlowej obecnie zatrudniają 220 tys. pracowników. "Całkowita kwota wynagrodzeń wypłaconych przez amerykańskie przedsiębiorstwa operujące w Polsce wyniosła blisko 5 mld dol., co oznacza, ze pracownicy zarabiali średnio około 7,8 tys. zł miesięcznie" - napisano.
Połowa w mazowieckim
Według ekspertów KPMG ponad połowa przedsiębiorstw z kapitałem amerykańskim ulokowała swoje siedziby w województwie mazowieckim (53 proc.), co dziesiąta firma działa w województwie dolnośląskim, 8 proc. - na Śląsku, a 7 proc. - w Wielkopolsce.
Działalność amerykańskich firm w Polsce jest, jak podano, zróżnicowana - dominują jednak przedsiębiorstwa produkcyjne i usługowe. "Firmy członkowskie Amerykańskiej Izby Handlowej ulokowały już w Polsce ponad 150 fabryk. W 2016 roku bezpośrednie inwestycje zagraniczne koncentrowały się głównie wokół branży usługowej, w tym przede wszystkim w obszarze centrów usług wspólnych" - wskazano.
Do jednej z największych inwestycji w sektorze usług w ostatnich latach należało otwarcie siedziby amerykańskiego banku inwestycyjnego JP Morgan Chase, gdzie pracę znajdzie nawet 5 tys. osób. Ponadto Polska od wielu lat jest bardzo ważnym miejscem lokowania amerykańskich centrów usług wspólnych. W 2017 roku pracowało w nich ponad 73 tys. osób. W ostatnich latach największe amerykańskie inwestycje w sektorze SSC to między innymi Hewlett Packard, UPS czy 3M. Obecność amerykańskiego kapitału to także media i komunikacja. Jedną z bardziej spektakularnych inwestycji w tym sektorze było przejęcie telewizji TVN przez Scripps Networks, który następnie został zakupiony przez amerykańskiego giganta Discovery Communications.
Co przeszkadza?
Amerykańskie firmy działające w Polsce zwracają uwagę, że nie są w stanie nadążyć za często zmieniającymi się przepisami. "Problem ten był wymieniany o wiele częściej niż na przykład trudności z rekrutowaniem nowych pracowników" - wyjaśniono. Badane przedsiębiorstwa obawiają się również rosnącej konkurencji i braku stabilności politycznej. Ankietowani wśród kluczowych problemów, które mogą stanowić barierę inwestycyjną wymienili również biurokrację, brak pracowników oraz podatki i opłaty na rzecz państwa. Zaledwie 1 proc. z nich wskazał, że problemem jest korupcja.
Jak podkreślono w raporcie firmy z USA intensywnie współpracują też z uczelniami, tworząc wspólne projekty z obszaru badań i rozwoju. "Najpopularniejszą formą współpracy ze szkołami jest oferowanie praktyk uczniom i studentom. Amerykańskie firmy tworzą także własne (...) programy edukacyjne, które mogą wspierać młodych ludzi we wchodzeniu na rynek pracy bądź angażować ich w projekty społeczne" - czytamy. Istotne z punktu widzenia zwiększania innowacyjności Polski jest, jak podkreślono, realizowanie wspólnych projektów B+R przez firmy i uczelnie.
Ogromne inwestycje
"Amerykańskie firmy są wysoce zintegrowane z polską gospodarką. Blisko 1/4 inwestorów ze Stanów Zjednoczonych uczestniczących w badaniu zainwestowała w Polsce już ponad miliard złotych. Co piąty badany utrzymuje relacje z ponad 500 lokalnymi partnerami biznesowymi" - zaznaczono.
Amerykańskie firmy inwestujące w Polsce mają w planach przede wszystkim otwarcie nowych biur sprzedaży działów marketingu. Niecałe 30 proc. zainwestuje w centra usług wspólnych, zaś co piąta firma przymierza się do otwarcia działu badań i rozwoju.
W raporcie wskazano też na polskie inwestycje w USA. "Stany Zjednoczone są największym odbiorcą polskich inwestycji zagranicznych na kontynencie północnoamerykańskim - w 2016 roku trafiło tam 97 proc. inwestycji skierowanych do tego regionu. Ogółem polscy przedsiębiorcy zainwestowali w Stanach Zjednoczonych 3,7 mld zł, co stanowiło wzrost o blisko 14 proc. w porównaniu do poprzedniego roku" - napisano. Głównymi obszarami zaangażowania kapitałowego polskich firm w USA było przetwórstwo przemysłowe i górnictwo. Obie te gałęzie odpowiadały "za 70 proc. wartości skumulowanej wszystkich inwestycji". Na drugim miejscu znalazły się usługi.
"W ostatnich latach kilka polskich spółek produkcyjnych otworzyło swoje zakłady w USA, m. in. w stanie Virginia czy Indiana. Ponadto coraz więcej firm odważnie stawia kroki w niezwykle konkurencyjnym środowisku Doliny Krzemowej, gdzie funkcjonuje już ponad 20 polskich przedsiębiorstw" - podkreślono. Polskie firmy, jak zaznaczono, dokonują akwizycji na amerykańskim rynku, przejmując lokalnych rywali. Wśród wybranych inwestycji polskich w USA raport wskazuje na jednego z największych na świecie wytwórców świec (Korona), warta 30 mld dol. fabrykę wielkopolskiej firmy Com.40 czy producenta chemii budowlanej (Selena).
Badanie firm z kapitałem amerykańskim działających na polskim rynku przeprowadzono na grupie 142 przedsiębiorstw. Zrealizowano je w styczniu i lutym 2018 r.
Autor: msz//sta / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock