Rosnące ceny sprawiły, że 57 procent Polaków zmieniło wakacyjne plany, z czego 21 procent w ogóle zrezygnowało z wyjazdu - takie wnioski płyną z badania firmy GfK. - Powiało pesymizmem - komentowała na antenie TVN24 BiS Dominika Grusznic-Drobińska z GfK Polonia.
Wyższe koszty utrzymania i niepewność sytuacji na rynku spowodowały zmiany w wakacyjnych planach 57 proc. Polaków objętych badaniem "Current Consumer Mood" przeprowadzonym przez GfK. Autorzy opracowania podsumowującego jego wyniki zwrócili przy tym uwagę, że na wypoczynek w kraju zdecydowało się 15 proc. respondentów, a 21 proc. w ogóle zrezygnowało z jakiegokolwiek wyjazdu.
- My to badanie prowadzimy od marca 2020, więc od początku pandemii i przyznam, że tak pesymistycznych danych jak w marcu i czerwcu, które utrzymują się tak naprawdę od marca na stabilnym poziomie, nie obserwowaliśmy w ciągu ostatnich dwóch lat, nawet w trakcie pandemii, nawet kiedy był lockdown, kiedy obawialiśmy się o polską gospodarkę - komentowała na antenie TVN24 BiS Dominika Grusznic-Drobińska z GfK Polonia.
Jak zauważyła, 95 proc. badanych Polaków, "praktycznie każdy z nas jest przekonane, że te ceny będą rosły w znacznie szybszym stopniu w przyszłości niż rosną teraz". - Powiało pesymizmem - dodała Grusznic-Drobińska.
Wakacje 2022 - zmiany planów Polaków
W podsumowaniu badania wskazano, że w Polsce stale i znacząco rosną ceny towarów i usług, zwłaszcza w szczególnie wrażliwych sektorach, jakimi są: paliwa, żywność, energia elektryczna i gaz. - To oznacza wzrost kosztów codziennego utrzymania - podkreślono. Jak dodano, rosną również koszty m.in. usług turystycznych. W ocenie ekspertów wszystko to przekłada się na decyzje o ograniczaniu wydatków między innymi przez spędzenie urlopu blisko domu lub w ogóle rezygnację z wyjazdu.
Z badania GfK wynika, że niepokój związany z coraz wyższymi rachunkami wyraża większość ankietowanych: w odniesieniu do wzrostu ceny paliwa 81 proc., żywności - 75 proc., energii elektrycznej - 69 proc., a w przypadku gazu - 60 proc. Zdaniem ekspertów Polacy bardzo niepokoją się również możliwością dalszych zwyżek cen także w przyszłym roku.
"Prawie wszyscy respondenci spodziewają się dalszego, wysokiego tempa wzrostu cen. Odsetek osób przekonanych o nieuchronności tego procesu wynosi aż 95 proc. Przy czym 83 proc. uważa, że w kolejnych miesiącach ceny będą rosły szybciej lub co najmniej w podobnym tempie jak wiosną tego roku" - wskazała w komentarzu do wyników badania dyrektor działu Consumer Insight and Marketing Effectiveness w GfK Dominika Grusznic-Drobińska.
"Obserwujemy także obawy przed lataniem wynikające z wojny w Ukrainie oraz (związane - red.) z problemami z płynnością w zakresie obsługi ruchu lotniczego w Europie. Z pewnością będą to wakacje inne niż wszystkie i wiele sektorów bardzo mocno odczuje powszechnie wdrażaną strategię zaciskania pasa" - stwierdziła ekspertka.
GfK to firm badawcza zatrudniająca ponad 11 tys. ekspertów na przeszło 100 rynkach.
Źródło: PAP, TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock