PKP Intercity zapowiada skrócenie czasu przejazdu pociągów na trasach z Warszawy do Krakowa, Poznania i Wrocławia oraz na trasie Kraków - Gdańsk. Zmiany mają wejść w życie od września, wraz z nową korektą rozkładu jazdy.
Od 3 września br. wejdzie w życie kolejna korekta rozkładu jazdy. "Od nowej korekty rozkładu jazdy poprawią się czasy przejazdów części pociągów PKP Intercity" - zapowiedział przewoźnik.
PKP Intercity zapowiada skrócenie czasu przejazdów pociągów
Pasażerowie mają krócej podróżować m.in. na trasie Kraków Główny - Gdańsk Główny. "Najszybszy pociąg przewoźnika pokona ten odcinek w 4 godziny i 50 minut. To o 17 minut krócej niż dotychczas i o 6 minut krócej niż najlepszy w historii polskiej kolei czas jazdy" - czytamy w komunikacie PKP Intercity.
Również z Warszawy do Krakowa pasażerowie mają pojechać w krótszym czasie. Zgodnie z zapowiedziami dwa składy pokonają tę trasę w 2 godziny i 10 minut, co również stanowi rekord.
"Wielu podróżnych ucieszy również lepszy czas przejazdu na trasie Warszawa Centralna - Wrocław Główny. Najszybszy skład PKP Intercity pokona ją w 3 godziny i 33 minuty - o 16 minut krócej niż w okresie wakacyjnym. Około 20-minutowemu skróceniu ulegnie także czas przejazdu między Warszawą Centralną a Poznaniem Głównym" - dodano.
W rozkładzie jazdy pojawi się także nowe połączenie IC Koziołek z Lublina do Poznania.
Z ostatnich dostępnych danych Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) wynika, że w pierwszym kwartale br. do stacji końcowej punktualnie przyjechało 74,04 proc. pociągów pasażerskich PKP Intercity. Dla porównania, średnia dla wszystkich przewoźników w marcu br. wynosiła 91,16 proc.
Rezerwacja miejsca w pociągu
PKP Intercity zapowiada też, że od 3 września zwiększy się liczba pociągów, w których podróżni będą mogli wybrać miejsce ze schematu graficznego. Do listy 100 już udostępnionych połączeń obsługiwanych składami wagonowymi z tą funkcją ma dołączyć kolejnych 18 par połączeń.
Graficzna rezerwacja miejsc pozwala wybrać konkretne miejsce w wagonie czy sprawdzić frekwencję w danym pociągu. Do niedawna funkcja ta była dostępna jedynie w spalinowych i elektrycznych zespołach trakcyjnych, które mają stałą liczbę miejsc siedzących. Od połowy lutego br. rozwiązanie to dostępne jest również w wybranych składach wagonowych kategorii EIC.
Pełna lista nowo dodanych pociągów z możliwością wyboru miejsca ze schematu ma być dostępna 3 września br.
Najpopularniejsi przewoźnicy
Jak wynika z danych UTK, w pierwszym półroczu 2023 roku z usług kolei skorzystało 181,64 mln pasażerów.
Polregio to przewoźnik pasażerski, który ma największy udział w krajowym rynku. Spółka przewiozła 26,49 proc. wszystkich pasażerów. Na drugim miejscu znalazła się spółka PKP Intercity z wynikiem na poziomie 16,95 proc. Na ostatnim miejscu podium znalazły się Koleje Mazowieckie - 16,80 proc.
Do 2030 roku PKP Intercity planuje uruchomić około dwa razy więcej pociągów oraz zwiększyć liczbę pasażerów do niemal 90 mln rocznie, oferując im jednocześnie wysoki standard podróży. Aby to osiągnąć, spółka przyjęła strategię "PKP Intercity - Kolej Dużych Inwestycji", która zakłada zainwestowanie 27 mld zł w nowoczesny tabor i infrastrukturę.
Źródło: PAP, TVN24 Biznes