W drugim kwartale 2022 roku do stacji końcowej punktualnie przyjechało 89,7 procent pociągów pasażerskich. To o 1,3 punktu procentowego mniej niż w pierwszym kwartale - wynika z danych Urzędu Transportu Kolejowego (UTK). Najlepszym wynikiem może pochwalić się Warszawska Kolej Dojazdowa.
Z danych UTK wynika, że najwyższy poziom punktualności pociągów pasażerskich w drugim kwartale br. odnotowano w kwietniu – 91,7 proc. W kolejnych miesiącach ten wynik stopniowo się obniżał. W maju współczynnik osiągnął wartość 90,4 proc., natomiast w czerwcu - 87,2 proc.
"W drugim kwartale punktualność pociągów pasażerskich uległa pogorszeniu. Punktualny przyjazd do celu podróży jest jednym z ważnych elementów ocenianych przez klientów kolei. Dlatego trend spadku punktualności jest niepokojący i z uwagą analizujemy działania jakie obecnie podejmują i planują podjąć podmioty kolejowe w celu zmniejszenia ryzyka opóźnień" - powiedział, cytowany w komunikacie, dr inż. Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
"Utrzymanie taboru, działanie urządzeń zasilania, planowanie robót inwestycyjnych, czy planowanie obiegów pociągów – to czynniki, których wpływ na punktualność można zmniejszyć poprzez odpowiednie działania" - dodał.
Opóźnienia pociągów
Urząd podał, że wśród przewoźników realizujących stale codzienne kursy najwyższy wskaźnik punktualności w drugim kwartale odnotowała Warszawska Kolej Dojazdowa – 99,5 proc. W przypadku Kolei Śląskich, Kolei Wielkopolskich oraz SKM Warszawa mówimy zaś o punktualności wynoszącej około 93 proc. Koleje Mazowieckie i Polregio mogą się pochwalić punktualnością na poziomie około 90 proc. Dla porównania największy przewoźnik dalekobieżny PKP Intercity osiągnęło współczynnik punktualności na poziomie 68 proc., w czerwcu był to wynik na poziomie około 61,4 proc.
"Średnie opóźnienie pociągów pasażerskich w drugim kwartale obliczone jako iloraz łącznego czasu opóźnionych pociągów na stacji końcowej i liczby tych pociągów wyniosło ponad 24 minuty dla pociągów opóźnionych powyżej 5 minut 59 sekund oraz blisko 10 minut dla wszystkich opóźnionych pociągów" - czytamy.
Z danych UTK wynika, że w drugim kwartale liczba najbardziej dotkliwych opóźnień na sieci, które przekraczały 120 minut wyniosła 693 opóźnienia, zaś ich łączny czas to 167,1 tys. minut. Jak podano, przyczynami powodującymi najwięcej czasu opóźnień pociągów na sieci PKP PLK były "Tabor", "Przyczyny zewnętrzne", a także "Przyczyny wtórne".
Źródło: TVN24 Biznes
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock