W wyniku ataku hakerskiego na Grupę Smyk naruszono dane niektórych klientów, kontrahentów, pracowników i partnerów biznesowych - przekazała firma. Większość skradzionych informacji to dokumentacja dotycząca produkcji odzieży.
"Do ataku cyberprzestępców, polegającego na wykorzystaniu złośliwego oprogramowania szyfrującego (ransomware) wobec części systemów informatycznych Grupy Smyk, doszło 17 marca 2025 roku" - poinformowała firma.
"Ustalenia zewnętrznych ekspertów ds. cyberbezpieczeństwa potwierdziły, że doszło do naruszenia bezpieczeństwa części danych, w tym klientów obsługiwanych w procesie zwrotów i reklamacji, pracowników oraz kontrahentów i partnerów biznesowych" - wskazał Smyk w oświadczeniu wysłanym PAP.
"Wstępne wyniki analizy przebiegu oraz zakresu zaistniałego incydentu nie potwierdzają, że przedmiotem naruszenia bezpieczeństwa były inne dane naszych klientów niż wskazane powyżej" - podkreśliła firma.
Dodała, że znaczącą część informacji wykradzionych w wyniku cyberataku stanowiły pliki związane z produkcją odzieży, w tym projekty graficzne.
Czytaj też: Atak hakerski na popularną sieć sklepów
Skala ataku została ograniczona
Jak można przeczytać na stronie internetowej Grupy - dzięki "niezwłocznie" podjętym działaniom skala incydentu została ograniczona. "Naruszanie nie dotyczy bieżących zamówień, a wszystkie systemy działają obecnie bez zakłóceń" - podkreśliła.
Smyk wskazał, że cały czas prowadzi działania wyjaśniające, które mają potwierdzić szczegóły zdarzenia; o sprawie powiadomiono Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO) oraz organy ścigania. "Administrator danych (firmy - red.) zgłosił naruszenie ochrony danych osobowych 18 marca 2025 r." - przekazał rzecznik prasowy UODO Karol Witowski.
"Wszystkie osoby, których odpowiednie dane osobowe zostały naruszone, powiadomimy zgodnie z wymogami prawnymi" - zadeklarowała firma.
Smyk to polska sieć handlowa z artykułami dla dzieci i młodzieży do 14. roku życia. Obejmuje 250 sklepów stacjonarnych w Polsce, sklep internetowy smyk. com, ok. 40 sklepów w Rumunii i na Ukrainie - wskazano na stronie internetowej. Produkty marek własnych firmy - Cool Club i Smiki - są dostępne w 160 sklepach stacjonarnych i w 20 internetowych, należących do partnerów handlowych Smyka, w 20 krajach Europy i Azji.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Dutch_Photos/Shutterstock