Firma Meta wycofała skargi na decyzje Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO) w sprawie deepfake'ów z Rafałem Brzoską i Omeną Mensah. Spółka, zgodnie z postanowieniem, powinna wstrzymać wyświetlanie fałszywych reklam na Instagramie oraz Facebooku.
"Meta Platforms Ireland Limited cofnęła skargi na postanowienia prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych z 5 sierpnia 2024 r. w sprawie Pana Rafała Brzoski oraz Pani Ammy Omeny Mensah" - poinformował UODO w komunikacie wydanym w poniedziałek.
Wojewódzki Sąd Administracyjny umorzył postępowanie po tym, jak spółka Meta, właściciel m.in. Facebooka i Instagrama, zdecydowała się na cofnięcie skarg na postanowienia wydane przez prezesa UODO Mirosława Wróblewskiego.
Fałszywe reklamy na Facebooku i Instagramie
W sierpniu 2024 r. prezes UODO zobowiązał spółkę Meta do wstrzymania wyświetlania na swoich platformach społecznościowych reklam wykorzystujących wizerunek prezesa InPostu Rafała Brzoski oraz jego żony, dziennikarki i prezenterki telewizyjnej Omeny Mensah. Trzymiesięczne zobowiązania miały objąć terytorium Polski. Reklamy, których dotyczyły, zostały stworzone, wykorzystując sztuczną inteligencję technologii deepfake.
Zachęcające do korzystania z platform inwestycyjnych fałszywe nagrania wideo, w których wykorzystano wizerunek Rafała Brzoski, pojawiły się na Facebooku w marcu 2024 r. Szybkie zgłoszenie sprawy do administratorów Mety, a także - jak poinformowała dwa miesiące później Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa - "stanowcze protesty polskiego biznesmena nie spowodowały reakcji serwisu przez wiele dni".
Z kolei materiały z wizerunkiem Omeny Mensah zawierały nieprawdziwe informacje o pobiciu jej przez męża, śmierci czy zatrzymaniu przez policję. W umieszczonych na Facebooku nagraniach oszuści wykorzystali technikę lip-sync, czyli manipulację, która polegała nie tylko na podmianie tekstu mówionego głosem osoby występującej na nagraniu, ale także na dostosowaniu ruchu ust do wypowiadanych słów.
W swoich postanowieniach prezes UODO zwrócił uwagę na problem rozpowszechniania fake newsów, które mogą mieć krzywdzący charakter, naruszać godność osobistą, a nawet - jak w przypadku treści wykorzysujących wizerunek Brzoski - doprowadzić odbiorców do niekorzystnych inwestycji.
W wydanym w poniedziałek komunikacie prezes UODO poinformował, że "rozwiązanie, które wdraża Meta w odpowiedzi na cały problem, jest przedmiotem jego stałego zainteresowania".
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Derick P. Hudson / Shutterstock.com