Chiński koncern technologiczny Huawei rozpoczyna kampanię reklamową, dzięki której chce zdobyć klientów w Stanach Zjednoczonych. Firma nie ma jednak dobrej opinii w USA. W październiku 2012 roku amerykański Kongres uznał, że Huawei stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa kraju, ponieważ może szpiegować na rzecz chińskiego wywiadu.
Huawei to drugi co do wielkości producent smartfonów w Chinach. Ma ponad 40 mld dolarów rocznego przychodu. Koncern przygotowuje się do wprowadzenia na amerykański rynek kilku swoich smartfonów (zarówno z niższej jak i wyższej półki), w tym telefonu dedykowanego młodzieży.
Plany firmy
- Plany spółki w Stanach Zjednoczonych obejmują tradycyjne reklamy, promocję online i sponsoring jednej z drużyn sportowych - powiedział rzecznik firmy w USA Bill Plummer.
W grudniu koncern reklamował swój telefon Honor 6 Plus na billboardzie na nowojorskim Times Square. Plummer powiedział, że “był to znak tego, co nadejdzie”. Odmówił jednak komentarza na temat tego, ile firma wyda na nową kampanię reklamową i który zespół bądź zespoły sportowe miał na myśli. Huawei sponsoruje już Arsenal Londyn, drużynę krykieta w Indiach i kilka klubów rugby w Australii.
Nowy smartwatch
Na odbywających się w Barcelonie targach Mobile World Congress (MWC) Huawei zaprezentował swój smartwartch z systemem Android Wear. To pierwszy e-zegarek z rodziny produktów wearables od Huawei. Wyposażony jest w 1,4-calowy, odporny na zarysowania, dotykowy wyświetlacz typu AMOLED z szafirową osłoną i obudowany stalą nierdzewną. Ma również czujnik pracy serca i czujnik ruchu. Zegarek będzie sprzedawany w 20 krajach, w tym w USA.
Koncern Huawei zmienia swoje podejście do marketingu, ponieważ nie chce być postrzegany jako dostawca tanich technologii. Z takim wizerunkiem zmaga się większość firm z Chin.
Kolejnym problemem jest to, że Huawei jest właściwie nieznaną marką dla większości amerykańskich użytkowników telefonów. Rynek zdominowany jest bowiem przez Apple i Samsunga. Żaden z czterech największych operatorów komórkowych w USA - Verizon, AT&T, Sprint i T-Mobile - nie ma smartfonów Huawei w swojej ofercie.
Według danych opublikowanych przez firmę badawczą IDC producent ma mniej niż 1 proc. udziału w amerykańskim rynku.
Werdykt Kongresu
W 2012 roku dwie chińskie firmy, Huawei i ZTE, zostały uznane przez amerykański Kongres za zagrażające bezpieczeństwu USA. Komisja Izby Reprezentantów ds. Wywiadu oznajmiła, że wydała swoje zalecenie po śledztwie, podczas którego Chińczycy "nie rozwiali obaw" o ich powiązania z chińskim rządem i wojskiem.
Zarówno Huawei jak i ZTE zdecydowanie zaprzeczyły oskarżeniom o związki z wojskiem i władzami. Ich przedstawiciele twierdzili, że kongresmeni oparli swoje tezy o "uprzedzenia". Podobnie sprawę skomentowało chińskie MSZ, które wezwało USA do "odłożenia uprzedzeń na bok".
Obie chińskie firmy są na celowniku amerykańskich władz od wielu lat. Huawei budzi zastrzeżenia między innymi dlatego, że założył ją w 1987 roku Ren Zhengfei, były oficer w Armii Ludowo-Wyzwoleńczej.
Analitycy uważają jednak, że mała rozpoznawalność marki jest większym problemem niż naciski w Waszyngtonu. - Kampania reklamowa Huawei ma na celu zmianę postrzegania firmy w Ameryce - podkreślił Plummer.
Autor: tol / Źródło: Reuters, tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: Huawei