Fałszywe inwestycje, szczególnie w kryptowaluty i na rynku Forex, stały się powszechną metodą wyłudzania pieniędzy od nieświadomych Polaków - wynika z raportu opublikowanego przez Zespół Reagowania na Incydenty Bezpieczeństwa Komputerowego polskiego sektora finansowego (CSIRT KNF).
"Fałszywe inwestycje są jedną z najczęstszych form oszustw, które wymierzone są w nieprofesjonalnych uczestników rynku finansowego. Cyberprzestępcy tworzą fałszywe serwisy internetowe i aplikacje mobilne, które mają na celu wyłudzenie pieniędzy od użytkowników. Często oferują one bardzo wysokie zyski bez ryzyka utraty pieniędzy" - wskazano w raporcie "Schematy i metody oszustw inwestycyjnych" przygotowanym przez CSIRT KNF.
Jak działają oszuści
Według publikacji w ostatnich latach liczba oszustw inwestycyjnych znacznie wzrosła, stając się jednym z głównych zagrożeń dla nieświadomych inwestorów.
Jak zauważają autorzy raportu, schemat działania oszustów jest zazwyczaj bardzo podobny. Wykorzystują media społecznościowe do zamieszczania fałszywych reklam dotyczących intratnych inwestycji, często posługując się wizerunkami znanych osób, aby zdobyć zaufanie potencjalnych ofiar.
"Przestępcy, aby przyciągnąć jak najwięcej osób, oferują szybkie i wysokie zyski, co niestety prowadzi do utraty znacznych środków finansowych przez ofiary" - przekazano.
Wśród przykładów narzędzi i schematów używanych przez oszustów można wymienić fałszywe strony internetowe, fałszywe aplikacje mobilne, social media, Google Ads czy narzędzia do tworzenia kampanii reklamowych.
W raporcie podkreślono, że fałszywe inwestycje to nie tylko ofiary oszukiwane przez cyberprzestępców, lecz także zorganizowane grupy rekrutujące nowych członków do swoich nielegalnych działań. "Cyberprzestępcy, działając pod przykrywką legalnie wyglądających firm, przyciągają kandydatów obietnicami wysokich zarobków, atrakcyjnych bonusów i stabilnych warunków pracy" - podkreślają autorzy raportu.
Po pomyślnym zakończeniu procesu rekrutacji, rozpoczyna się współpraca z siecią afiliacyjną, polegają na promowaniu linków przekazanych przez przedstawiciela tej sieci.
Wizerunki znanych osób
W raporcie opisano także metody reklamowania utworzonych już ofert - najbardziej znaną metodą dystrybucji fałszywych inwestycji i reklam są sponsorowane posty w mediach społecznościowych. "Co miesiąc CSIRT KNF zgłasza do blokady około 1500 takich reklam. Oszuści doskonale wiedzą, gdzie szukać swoich ofiar i jak je skutecznie targetować za pomocą dobrze skonfigurowanych reklam " - podkreślono w raporcie.
Autorzy publikacji zaznaczyli również, że oszuści często wykorzystują wizerunki znanych osób - polityków, gwiazd telewizji i internetu, sportowców - w celu zdobycia zaufania potencjalnych ofiar.
Sektorowy Zespół Cyberbezpieczeństwa został utworzony przez Komisję Nadzoru Finansowego (KNF). Zespół ma m.in. przyjmować zgłoszenia o incydentach poważnych oraz wspierać w ich obsłudze, analizować takie incydenty, a także szukać powiązań pomiędzy nimi. Ma również współpracować z właściwym CSIRT MON, CSIRT NASK i CSIRT GOV w zakresie koordynowania obsługi takich incydentów.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock