Komisja Europejska potwierdziła, że wciąż nie jest zadowolona z wykorzystania przez Polskę środków UE na kolej. Polska wykorzystała 61 proc. pieniędzy przewidzianych na ten cel w programie "Infrastruktura i Środowisko" na lata 2007-2013.
W odpowiedzi na interpelację europosła PiS Tomasza Poręby unijna komisarz ds. polityki regionalnej Corina Cretu przyznała, że "transport kolejowy był w latach 2007-2013 jednym z najbardziej problematycznych sektorów", jeśli chodzi o wykorzystanie przez Polskę środków z programu "Infrastruktura i Środowisko". Na inwestycje w tym sektorze przewidziano w sumie 4,9 mld euro unijnych środków.- Odnotowano utrudnienia w postaci opóźnień w przygotowywaniu i realizacji projektów ze względu na problemy administracyjne i techniczne. Rezultatem tego był niższy poziom wykorzystania środków w porównaniu z innymi sektorami - napisała Cretu w odpowiedzi, opublikowanej na stronach Parlamentu Europejskiego i datowanej na 7 października.KE zaniepokojona Według Cretu do września br. Polska wykorzystała 61 proc. środków na kolej, ale wciąż możliwe jest, że do końca 2015 roku wykorzysta więcej z tej puli unijnych pieniędzy. Rzecznik KE ds. polityki regionalnej Jakub Adamowicz podkreślił, że Polska ma wiele pozytywnych osiągnięć w dziedzinie realizacji polityki spójności UE.- Ten ogólnie pozytywny obraz nie jest pozbawiony pewnych wyzwań - rzecznik. - W szczególności Komisja nadal jest poważnie zaniepokojona absorpcją unijnych funduszy na kolej w ramach programu "Infrastruktura i Środowisko" na lata 2007-2013. Komisja poczyniła pewne kroki, by zapobiec utracie środków - dodał Adamowicz.
Szczegółowy monitoring projektów
W 2012 r. komisja i polskie władze utworzyły grupę zadaniową, aby nadzorować problematyczne projekty, co pozwoliło na usunięcie wielu przeszkód oraz przyspieszenie realizacji projektów i wykorzystania środków w ciągu ostatnich dwóch lat.
Według rzecznika, KE co miesiąc otrzymuje szczegółowy monitoring realizacji projektów kolejowych, a także zgodziła się na podzielenie dziewięciu projektów na dwa etapy realizacji, z których pierwszy zakończył się w 2013 r., a drugi obejmuje lata 2014-2020. Komisja poprosiła także polskie władze o "poprawę zdolności administracyjnych operatora infrastruktury kolejowej PKP PLK SA" - poinformował rzecznik. To jeden z warunków wypłaty środków, przewidzianych na koleje w nowym budżecie unijnym.
Autor: ag / Źródło: PAP, tvn24bis.pl
Źródło zdjęcia głównego: Wikipedia CC BY-SA 3.0