PKP Cargo kupi 15 lokomotyw wielosystemowych od Siemensa. Pierwsze lokomotywy mają trafić do przewoźnika w styczniu 2016 r., ostatnie - do końca I półrocza 2017 r. Koszt zakupu to 75 mln euro netto - ok. 315 mln zł.
Polski przewoźnik ogłosił przetarg na zakup do 20 lokomotyw wielosystemowych w styczniu tego roku.
Newag przegranym
- To największa nasza inwestycja w tabor na przestrzeni wielu lat, jeden z większych przetargów tego typu w tej części Europy. Po zakupie czeskiego AWT wykonaliśmy kolejny realny krok w kierunku budowy międzynarodowej pozycji PKP Cargo i wzmocnienia naszej obecności na rynkach ościennych. Lokomotywy wielosystemowe to nowoczesny tabor, dzięki któremu nasza oferta przewozów międzynarodowych dla klientów z Polski i zagranicy będzie jeszcze bardziej konkurencyjna - powiedział cytowany w komunikacie przesłanym PAP w środę prezes zarządu PKP Cargo Adam Purwin. Lokomotywa wielosystemowa jest przystosowana do przejazdu pod różnymi systemami zasilania bez konieczności zatrzymywania pociągu. Pozwala to na płynną obsługę połączeń transgranicznych w krajach, gdzie występują rożne rodzaje napięć na sieci kolejowej. Dzięki temu przejazd z Niemiec do Węgier przez Polskę, Czechy i Słowację może być realizowany przy wykorzystaniu jednej lokomotywy. Zakupione przez lokomotywy mają prowadzić pociągi PKP Cargo w Polsce i sześciu innych krajach Unii Europejskiej. W ogłoszonym przetargu Siemens - jak zaznacza PKP Cargo - jako jedyny z dwóch startujących w przetargu producentów przedstawił kompleksową ofertę na dostawę 15 lokomotyw i sprzętu potrzebnego do ich obsługi. Drugi z nich, polski Newag, zaoferował cztery lokomotywy do obsługi korytarza Polska – Niemcy. Oferta Siemensa - jak wskazała spółka - okazała się korzystniejsza. - Przetarg był skonstruowany w taki sposób, by umożliwić uczestnictwo jak największej liczby producentów lokomotyw. Zależało nam jednocześnie na szybkiej realizacji umowy, bo jedynie dobrze wyposażona flota lokomotyw wielosystemowych pozwala na realizację planu ekspansji międzynarodowej - powiedział cytowany w komunikacie członek zarządu PKP Cargo ds. Operacyjnych, Wojciech Derda.
Wymagania przetargowe
W przetargu PKP Cargo wymagało doświadczenia w zakresie produkcji lokomotyw elektrycznych oraz posiadania homologacji przynajmniej w jednym z krajów, w których nowe lokomotywy będą eksploatowane. Jak informuje spółka podpisana umowa zawiera mechanizmy chroniące ją przed nadmiernymi przestojami lokomotyw, m.in. wskaźniki gotowości technicznej i niezawodności. Przekroczenie ustalonych poziomów tych współczynników spowoduje wypłatę kar umownych na rzecz PKP Cargo, które pokryją koszty taboru zastępczego. - Dzięki specjalnej konstrukcji lokomotyw Vectron możemy spełnić oczekiwania PKP Cargo. Szczególnie istotne w tym wypadku są możliwości dostosowania lokomotyw do realizowania przewozów na terenie określonych państw europejskich, a także zapewnienie dostaw w możliwie krótkim czasie - powiedział cytowany w komunikacie członek zarządu Siemens Marek Bielski. Dwanaście z zakupionych lokomotyw będzie miało homologację w Polsce, Niemczech, Czechach, Słowacji, Austrii i na Węgrzech, a trzy dodatkowo w Holandii. Ponadto Siemens dostarczy PKP Cargo sprzęt komputerowy, oprogramowanie oraz systemy diagnostyczne i informacyjne niezbędne do eksploatacji pojazdów. Siemens będzie również serwisował dostarczone lokomotywy przez osiem lat. Umowa zawiera też zapis o możliwości zakupu dodatkowych pięciu lokomotyw wielosystemowych po takiej samej cenie, jak 15 już zamówionych. Łączna cena pięciu opcjonalnych pojazdów to 26 mln euro (około 110 mln zł). Na decyzję PKP Cargo będzie miało czas do końca 2017 r. Dotychczas polski przewoźnik towarowy posiadał tylko jedną własną lokomotywę wielosystemową, a resztę dzierżawił (leasing operacyjny).
Największy towarowy przewoźnik
Obecnie PKP Cargo prowadzi samodzielnie pociągi na terytorium ośmiu państw Unii Europejskiej: Polski, Niemiec, Czech, Słowacji, Austrii, Holandii, Węgier i Litwy. Posiada również uprawnienia do poruszania się na terytorium Belgii. PKP Cargo jest największym towarowym przewoźnikiem kolejowym w Polsce i drugim w Unii Europejskiej. W 2014 r. grupa PKP Cargo osiągnęła 4,257 mld zł przychodów i 276 mln zł zysku netto, przewożąc 111 mln ton ładunków. Spółka jest notowana na warszawskiej giełdzie - wchodzi w skład indeksu mWIG40. Jej głównym akcjonariuszem jest PKP.
Autor: mb/gry / Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: mat. prasowe