Ruszają zwroty pieniędzy wpłaconych przez podróżnych na wycieczki, które nie odbyły się powodu pandemii - poinformował Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Na ten cel ma zostać przeznaczonych 300 milionów złotych. Składanie wniosków możliwe jest wyłącznie poprzez stronę Funduszu.
W czwartek weszła w życie ustawa umożliwiająca podróżnym zwrot środków za imprezy odwołane z powodu zagrożenia epidemicznego.
Nowe przepisy dotyczą podróżnych, którzy nie otrzymali do tej pory zwrotu środków od organizatora imprezy turystycznej, nie otrzymali w zamian vouchera, nie skorzystali z procedury "charge back", nie otrzymali w zamian innej imprezy od organizatora oraz nie odebrali gotówki od agenta lub organizatora.
- Do złożenia wniosku o zwrot są zatem uprawnieni podróżni, którzy nie otrzymali dotychczas żadnej rekompensaty za imprezę odwołaną z powodu pandemii - wyjaśnił rzecznik prasowy UFG Damian Ziąber.
Jak otrzymać zwrot środków?
Zgodnie z ustawą podróżni, którzy chcą wystąpić o zwrot wpłaconych środków, muszą skorzystać z systemu teleinformatycznego utrzymywanego przez UFG.
- Aby skorzystać z możliwości zwrotu środków, trzeba będzie założyć konto w portalu prowadzonym przez Turystyczny Fundusz Gwarancyjny (jest on obsługiwany przez UFG) pod adresem www.tfg.ufg.pl - podał Ziąber.
Następnie wypełnić wniosek dostępny wyłącznie na koncie użytkownika. Wniosek jest dostępny po zalogowaniu, po naciśnięciu kafla "Wnioski COVID" widocznego w menu po lewej stronie, a następnie naciśnięciu przycisku "Złóż nowy wniosek" w górnym prawym rogu ekranu.
UFG zaznaczył, że z powodu zagrożenia epidemicznego nie jest możliwa obsługa osobista podróżnych ani obsługa tradycyjnej poczty. Przygotowana została specjalna infolinia pod nr 22 445 12 34 lub 22 255 23 23, dostępna od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.00 do 20.00.
Druga tarcza turystyczna
Zgodnie z uchwalonym jeszcze w marcu pierwszym pakietem antykryzysowym biura turystyczne mogły oferować vouchery na wyjazdy klientom, jeżeli ich impreza się nie odbyła w związku z wybuchem epidemii. Drugą opcją był zwrot pieniędzy. W tym jednak przypadku klient musiałby czekać na to do 180 dni. Celem tych przepisów było zapewnienie płynności firmom turystycznym, które znalazły się w bardzo trudnej sytuacji w związku z kryzysem.
W uzasadnieniu nowej ustawy wskazano, że z przeprowadzonych analiz wynika, iż do końca czerwca niecałe 30 procent podróżnych zdecydowało się na przyjęcie vouchera.
Tak zwana druga tarcza turystyczna wprowadza kilka innych rozwiązań mających pomóc branży. Chodzi m.in. właśnie o Turystyczny Fundusz Zwrotów przy Ubezpieczonym Funduszu Gwarancyjnym, który będzie zwracał turystom pieniądze za odwołaną wycieczkę.
Nowe przepisy tworzą też Turystyczny Fundusz Pomocowy, który ma zabezpieczać biura turystyczne w przyszłości. Chodzi np. o taką sytuację, jak miała miejsce w przypadku koronawirusa.
Nowelizacja wprowadza także postojowe i zwolnienie ze składek ZUS dla przewoźników autokarowych, osób prowadzących działalność kulturalną i artystyczną, gestorów bazy hotelowej czy agentów turystycznych.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock