W czasie wysokich rachunków za prąd sposobem na ich zmniejszenie może być zmiana sprzedawcy energii. Wyjaśniamy, jak wygląda procedura w tej sprawie.
Możliwość zmiany sprzedawcy prądu została wprowadzona w Polsce w 2007 roku. Od tamtego czasu decyzję taką podjęto ponad milion razy. Z danych opublikowanych przez Urząd Regulacji Energetyki wynika, że z tej opcji skorzystało:
- 768,4 tys. gospodarstw domowych (grupa taryfowa G), - 248,9 tys. odbiorców instytucjonalnych (grupy taryfowe A, B i C).
Co więcej z danych URE wynika, że po chwilowym spadku w okresie pandemii, Polacy ponownie wykazują zwiększone zainteresowanie zmianą sprzedawcy prądu.
I chociaż obecnie mamy do czynienia z sytuacją, w której ustawodawca określił z góry maksymalną cenę za megawatogodzinę, to nie oznacza, że wszyscy sprzedawcy prądu będą mieć taką samą ofertę cenową. Dlatego warto przeanalizować ceny w konkurencyjnych firmach.
Sprzedawca a dostawca prądu
Jednocześnie trzeba pamiętać, że poważna część naszego rachunku jest zależna nie od tego, kto nam prąd sprzedaje, ale dostarcza. Jak wspominaliśmy w "Faktura za prąd. Jak ją czytać i ile za prąd faktycznie płacimy?" lwia część naszej faktury to opłaty związane z dystrybucją. Część z nich jest stałych, część zmiennych - powiązanych z naszym zużyciem energii elektrycznej.
Dystrybutora, zwanego czasem dostawcą lub oficjalnie Operatorem Systemu Dystrybucyjnego, zmienić nie możemy. Jest to powiązane z tym, że są oni na stałe wyznaczeni przez Urząd Regulacji Energetyki (URE) i odpowiedzialni nie tylko za dostarczanie energii elektrycznej na danym obszarze, ale także rozwój i konserwację sieci oraz usuwanie skutków awarii. Na terenie kraju działa 5 dystrybutorów:
Stoen Operator (należy do Grupy E.ON) – działa w Warszawie i okolicach. Enea – obejmuje obszar następujących województw: dolnośląskiego, wielkopolskiego, zachodniopomorskiego, pomorskiego, kujawsko-pomorskiego, lubuskiego. Tauron – obejmuje sieci znajdujące się na terenie południowej Polski w woj. dolnośląskim, opolskim, śląskim, małopolskim. Energa – funkcjonuje na obszarze województw: pomorskiego, zachodniopomorskiego, wielkopolskiego, warmińsko-mazurskiego, łódzkiego, kujawsko-pomorskiego, mazowieckiego. PGE – działa na terenach woj. podlaskiego, lubelskiego, podkarpackiego, świętokrzyskiego, mazowieckiego, łódzkiego.
Jak zmienić sprzedawcę prądu?
Zmiana sprzedawcy prądu może się opłacać nawet przy pozornie niewielkiej różnicy w wysokości miesięcznych opłat. To dlatego, że firmy chcąc przyciągnąć do siebie nowych klientów oferują często znacznie więcej niż sam prąd. Dodają m.in. pomoc fachowców w razie usterek, pakiety telewizji, czy ochronę przed podwyżkami cen. Warto wziąć i je pod uwagę, wybierając ofertę.
Sprzedawcę energii elektrycznej możemy zmienić na dwa sposoby - albo samodzielnie, albo poprzez udzielenie pełnomocnictwa nowemu sprzedawcy do reprezentowania nas przed dotychczasowym sprzedawcą oraz przed dystrybutorem. Ten drugi sposób jest o tyle łatwiejszy, że to nowy sprzedawca po prostu zajmie się wszystkimi formalnościami. Na nas spoczywać będzie tylko dokonanie odczytu licznika i rozliczenie końcowe z dotychczasowym sprzedawcą.
W sytuacji, gdy zmianę sprzedawcy będziemy chcieli dokonać samodzielnie, to proces ten wygląda następująco:
1. Wybieramy nowego dostawcę prądu i zawieramy z nim umowę sprzedaży. 2. Wypowiadamy obowiązując nas do tej pory umowę sprzedaży. 3. Zawieramy umowę o świadczenie usługi dystrybucji. 4. Informujemy operatora systemu dystrybucyjnego o zawarciu umowy sprzedaży z nowym sprzedawcą - możemy to zrobić za pomocą formularza udostępnionego przez operatora systemu dystrybucyjnego na jego stronie internetowej. 5. Dostosowujemy liczniki - jeśli nowy sprzedawca tego wymaga. 6. Spisujemy liczniki i rozliczamy się z dotychczasowym sprzedawcą energii elektrycznej - musimy to zrobić w ciągu 5 dni od zmiany sprzedawcy.
Źródło: tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock